خروج آمریکا از عراق در چند پرده
کد خبر: 15509

خروج آمریکا از عراق در چند پرده

شاید اگر از اعلام خبر مهم آمریکا به عراق تا رسانه‌ای شدن محتوای آن، چند روز طول می‌کشید حتی تحلیلگران از احتمال حملات بی‌امان آمریکا به پایگاه‌های مقاومت در عراق برای نابودی و حذف این گروه از معادلات سیاسی بغداد، خبر می دادند چرا که چندی قبل آمریکایی‌ها این گروه‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده بودند اما بلافاصله و به واسطه چند ساعت از این خبر، خبری متحیر کننده منتشر شد.

بیان فردا | همین یکی دو روز قبل بود که خبری در رسانه‌ها منتشر شدکه ایالات متحده آمریکا یک پیام مهم را به دولت عراق اعلام کرده است. اعلام این خبر در شرایطی که چند روز قبل مقاومت در عراق مستقیما بندر اشدود اسرائیل را مورد اصابت قرار داده بود و از سوی دیگر پایگاه‌های آمریکایی در خاک عراق در نقاط مختلف مورد اصابت راکت‌ها و دوش‌پرتاب‌های و حتی این اواخر موشک‌های نقطه‌زن قرار گرفته بود و از سوی دیگر آمریکا مواضع مقاومت در عراق را بمباران می‌کرده و حتی حشد‌الشعبی را هم از این حملات در امان نگذاشته بود؛ خطر جنگ را به ذهن‌ها متبادر می‌کرد.

شاید اگر از اعلام خبر مهم آمریکا به عراق تا رسانه‌ای شدن محتوای آن، چند روز طول می‌کشید حتی تحلیلگران از احتمال حملات بی‌امان آمریکا به پایگاه‌های مقاومت در عراق  برای نابودی و حذف این گروه از معادلات سیاسی  بغداد، خبر می دادند چرا که چندی قبل آمریکایی‌ها این گروه‌ها را در لیست تحریم‌های خود قرار داده بودند اما بلافاصله و به واسطه چند ساعت از این خبر، خبری متحیر کننده منتشر شد. رسانه‌ها اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا آماده خروج از عراق است. البته آمریکا یک‌بار دیگر هم از عراق خاج شده بود اما به بهانه مبارزه با داعش به عراق بازگشت و در این مدت مذاکرات مختلفی بین دولت عراق و آمریکا در جریان بود و بالاخره آمریکا اعلام کرد که از عراق خواهد رفت.

*واکنش‌ها به خروج از عراق

 واکنش های مختلفی به اعلام خبر خروج آمریکا از عراق صورت گرفته است. سخنگوی سازمان ملل از توافق آمریکا و عراق برای گفت وگو درباره تدوین جدول زمانیِ پایان حضور ائتلاف خارجی از جمله آمریکا در عراق استقبال کرد. به نوشته آسوشیتدپرس، حتی اگر نیروهای آمریکایی پایگاه‌های خود را در عراق ترک کنند، حضور نیروهای آمریکایی احتمالاً در اقلیم کردستان که روابط نزدیک‌تری با واشنگتن دارد، ادامه خواهد یافت.  نماینده رییس‌جمهور روسیه در امور سوریه گفت آمریکا تمام سعی خود را می‌کند تا خروج نیروهای خود را از عراق به تعویق بیندازد. به گفته لاورنتیف، خارج کردن نیروهایش از عراق را نشان‌دهنده «یک ضعف دیگر» دیده و باور دارد در کنار خروج پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان، این برای تصویر آمریکا در جهان مخرب خواهد بود. وی افزود که یکی از دلایل اصلی ماندگاری نیروهای آمریکا در عراق این است که اگر واشنگتن نیروهایش را از عراق خارج کند، توانایی حمایت از سربازانش در سوریه را نخواهد داشت. او گفت: بی‌شک خروج از عراق با خروج از سوریه همراه خواهد بود، زیرا حفظ حضور نظامی و تدارکات در سوریه بدون استفاده از خاک عراق ممکن نیست. به نظر می‌رسد باید این خروج را  در چند پرده مورد تحلیل قرار داد:

*پرده اول:استمرار سیاست کنترل چین

  مدت‌ها قبل از  بروز تنش در منطقه بعد از طوفان الاقصی نظریه پردازدان در واشنگتن و چهار سوی جهان در ارتباط با مواضع آمریکا در مورد خاورمیانه اعلام می‌کردند که ایالات متحده برای کنترل چین دیگر به حضور در خاورمیانه نمی اندیشد. چرا که کنترل چین برای آمریکا حتی از نفت عراق هم مهم تر است.  البته هرچند بخشی از خروج آمریکا  از منطقه با خروج از منطقه و افغانستان شروع شده بود  و خبرهایی از خروج آمریکا از عراق و سوریه شنیده می‌شد اما یکباره اعلام شد که آمریکا بر تعداد نیروهای دریایی خود در منطقه افزوده است در آن زمان ناوشکن‌های آمریکا حتی در خلیج فارس مستقر شدند و حتی اعلام شد که ممکن است درگیری‌هایی هم بین آنها و ایران به وجود آید و بارها خبرهایی از رصد لحظه به لحظه نیروهای آمریکایی مستقر در دریا از سوی ایران مخابره شد. هم زمان در باب‌المندب هم تحرکاتی از سوی آمریکایی ها دیده می‌شد تا اینکه طوفان الاقصی شروع به وزیدن کرد و آمریکایی‌ها از پایگاه‌های مستقر روی آب به حمایت از اسرائیل پرداختند. به طوری که  از همین پایگاه‌ها یمن را هم مورد اصابت قرار می‌دهند. لذا آن دست از کارشناسان که اعلام کردند که آمریکا از منطقه خارج خواهد شد کوتاه آمدن و کارشناسانی که در گذشته هم تاکید داشتند آمریکا نه تنها به حضور نظامی خود در منطقه پایان نخواهد داد بلکه این حضورش را هوشمندتر خواهد کرد تحلیل‌شان برای رسانه‌ها ارزنده شد. اکنون نیز خروج آمریکا از عراق خروج از منطقه نیست و تنها خروج زمینی از پایگاه‌های آمریکا در عراق و شاید هم در سوریه باشد. آمریکا به رغم توافقات با چین همچنان کنترل چین  و محاصره دریایی پکن و اوج دادن مساله تایوان را در نظر دارند. از این رو نمی خواهد هزینه‌های بیشتری در خاورمیانه بپردازد.

*پرده دوم؛ در برابر روسیه

 این خروج از منطقه به صرف هزینه نظامی بیشتر آمریکا  در جنگ اوکراین کمک خواهد کرد. از این رو به رغم مخالفت چند روز گذشته کنگره در آمریکا برای کمک به اوکراین اما احتمالا به زودی با کاهش هزینه های آمریکا در عراق شاهد افزایش کمک‌های نظامی ایالات متحده به جبهه اوکراین خواهیم بود. از این طرق هم گردنکشی روسیه در ابعاد اقتصادی را با باقی ماندن مسکو در جنگ کنترل خواهد کرد و هم اینکه به نوعی از دست اندازی روس ها در  هرگونه مناقشه در آینده منطقه به علت گرفتار کردن مسکو در جنگ اوکراین جلوگیری می‌کند. تمام بازی آمریکا هم این نیست.

 پرده سوم، در کنار اسرائیل برای طرح آبراهام

  پرده بعدی که آمریکا برای اجرای آن خروج از عراق را لازم می‌داند، راضی کردن نتانیاهو به تن دادن به آتش بس در غزه و در نهایت اجرای پروژه صلح آبراهام است. در این معنا که با خارج شدن از عراق مستقیما به تل‌آویو پیام می‌دهد که بیش از گذشته در معرض موشک‌ها و پهپادهای مقاومت در عراق خواهی بود. لذا  تل‌آویو چاره‌ای ندارد  جز اینکه آنچه هم اکنون در مصر توسط کشورهای مختلف منطقه در حال چانه زنی است را مورد پذیرش قرار دهد غیر از این  عراق نیز به جبهه حزب الله لبنان و مقاومت در یمن علیه اسرائیل خواهد پیوست. از قرار معلوم این تصمیم در شرایط کنونی می‌تواند بر نتانیاهوی در آستانه ورشکستگی موثر باشد.

پرده آخر ایران

  البته به نظر پرده آخر بسیار مهم تر است.  ایران در دو نقطه  می‌تواند پاسخ هر گونه تهدید آمریکا را به صورت فوری بدهد اول در بغداد همان طور که پاسخ به شهادت رساندن  سردار قاسم سلیمانی را با پرتاب موشک به پایگاه های آمریکا در عراق داد و دوم اینکه در خلیج فارس نیز به اثبات رسیده است ایران به علت داشتن جایگاه ثابت در کنترل تهاجمات خارجی به کشورش بیش از قدرت مانور ناوهای آمریکایی در این آبراه قدرت مانور دارد. از این رو آمریکا بارها این مورد رابا گسترش خون بازی در خلیج فارس درک کرده است. لذا خروج نیروهای آمریکا از عراق و احتمالا از سوریه می تواند با  کاهش نگاه خصمانه ایران به  نیروهای آمریکایی در خلیج فارس هم منتهی شود که به نفع آمریکاست.

 در نهایت

 در نهایت نباید خروج آمریکا از منطقه، از عراق و حتی سوریه را در معنای پایان حضور آنها در منطقه دانست چرا که آمریکایی‌ها تنها نوع حضور خود از خاکی به دریا و هوایی را تغییر داده اند و تیترهایی که این روزها در رسانه ها زده می‌شود مبنی بر اینکه آمریکا از عراق در حال فرار است جز تیترهای لایک جذب کن نیست و تحلیل های عمیقی را در این  ارتباط نمی توان شاهد بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین