تحلیل کارشناس سیاست خارجی درباره نظم جدید خاورمیانه پس از جنگ غزه/ با آمدن ترامپ مکانیسم ماشه علیه ایران فعال می‌شود
کد خبر: 16516

تحلیل کارشناس سیاست خارجی درباره نظم جدید خاورمیانه پس از جنگ غزه/ با آمدن ترامپ مکانیسم ماشه علیه ایران فعال می‌شود

یک حقوقدان با انتشار پیامی در ایکس نوشت: قابل پیش‌بینی است که پس از بحران غزه، با از سرگیری مذاکرات عادی‌سازی با کشورهای عربی و سامان‌دهی به یک نظم جدید در منطقه - با محوریت یک پیمان نظامی میان عربستان و آمریکا - با همین رویکرد به منزوی‌سازی ایران و تداوم سیاست «فشار مستمر» روی آورد. طبیعتاً، با به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا و توسل غرب به مکانیسم موسوم به «ماشه» در شورای امنیت این فرایند تسریع و تشدید خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین رضا نصری نوشت:

ایهود باراک - نخست‌وزیر اسبق اسرائیل - در مقاله‌ای در ««فارین افرز» نوشته نتانیاهو در ۱۲ سال گذشته شش بار فرصت داشته رهبران حماس را به قتل برساند اما هر بار از این کار اجتناب کرده است.

این مصداق روشنی از سیاست مبتنی بر منطق «امنیتی‌سازی» است! در اینجا نتانیاهو ترجیح داده - از طریق اجماع‌سازی علیه رقیب - یک فشار دائمی، چندجانبه، مستمر و فرسایشی را به کُل پروژه فلسطین تحمیل کند تا اینکه با یک اقدام رادیکال صحنه را عوض کند.

در مثال جای مناقشه نیست اما این دقیقاً همان شیوه است که در مورد ایران هم اجرا کرده‌اند. برای همین است که اسرائیل همواره علیه هر سیاست تنش‌زدایانه یا هر اقدام دیپلماتیک ایران - مانند برجام -که موجب خنثی‌سازی فرایند امنیتی‌سازی و برهم خوردن اجماع شود مخالفت کرده و خواهد کرد.

قابل پیش‌بینی است که پس از بحران غزه، با از سرگیری مذاکرات عادی‌سازی با کشورهای عربی و سامان‌دهی به یک نظم جدید در منطقه - با محوریت یک پیمان نظامی میان عربستان و آمریکا - با همین رویکرد به منزوی‌سازی ایران و تداوم سیاست «فشار مستمر» روی آورد. طبیعتاً، با به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا و توسل غرب به مکانیسم موسوم به «ماشه» در شورای امنیت این فرایند تسریع و تشدید خواهد شد.

با توجه به ترکیب جدید مجلس به نظر لازم است نهادهای بالادستی نسبت به این چالش‌های پیش رو تدبیری جدی بیندیشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین