درخواست اتمی آمریکا از ایران
کد خبر: 16532

درخواست اتمی آمریکا از ایران

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه از ایران خواست، تمام اورانیومی را که تا ۶۰ درصد غنی‌سازی کرده است، رقیق کند. این سطح غنی سازی به سطح قابل استفاده در سلاح های هسته‌ای که حدود ۹۰ درصد است، نزدیک است. این درخواست در بیانیه‌ای مطرح که در آن بسیاری از اقدامات هسته‌ای اخیر ایران محکوم شده است

بیان فردا | آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) هفته گذشته در گزارشی محرمانه به کشورهای عضو اعلام کرد که ذخایر اورانیوم تا ۶۰ درصد غنی‌شده ایران گذشته کمی کاهش یافته است، زیرا ایران بخش بیشتری از مواد با غنی‌سازی بالا را رقیق کرده است.

این گزارش که توسط خبرگزاری رویترز دیده شده، نشان می‌دهد ایران همچنان به اندازه کافی از این مواد در اختیار دارد که در صورت غنی‌سازی بیشتر، برای ساخت دو سلاح هسته‌ای (با توجه به تعریف آژانس) و بمب‌های بیشتر با سطوح غنی‌سازی پایین‌تر کافی باشد.

ایالات متحده در بیانیه‌ای درباره ایران گفت: «تهران باید کل ذخایر ۶۰ درصدی خود را رقیق کند و تولید اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۶۰ درصد را به طور کامل متوقف کند.»

مشخص نیست که چرا ایران به رقیق کردن این مواد اقدام کرده است. تهران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را تکذیب می‌کند و می‌گوید که حق دارد تا برای اهداف صلح‌آمیز به غنی‌سازی در سطح بالا دست بزند. قدرت‌های غربی می‌گویند توجیهی برای غنی‌سازی در چنین سطوح بالایی برای اهداف غیرنظامی وجود ندارد.

آمریکا در بیانیه خود می‌افزاید: «ما همچنان نگرانی‌های جدی در رابطه با ذخایر اورانیوم با غنی‌سازی بالا که ایران همچنان نگهداری می‌کند داریم.»

این بیانیه افزود: «هیچ کشور دیگری امروزه برای هدفی که ایران ادعا می‌کند، اورانیوم با غنی‌سازی ۶۰ درصد تولید نمی‌کند و اقدامات ایران برخلاف رفتار سایر کشورهای بدون سلاح هسته‌ای عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) است.»

ایالات متحده همچنین اقدامات مختلف ایران را که بسیاری از آنها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز مورد انتقاد قرار گرفته است، مانند ممانعت از ورود برخی از بازرسان باتجربه‌تر و متخصص آژانس در سال گذشته، محکوم کرد.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین