تحلیل آرای اعضای لیست «صدای ملت» در انتخابات مجلس/ لیست بازنده‌ها
کد خبر: 16550

تحلیل آرای اعضای لیست «صدای ملت» در انتخابات مجلس/ لیست بازنده‌ها

فهرست صدای ملت که اعضای آن تلاش داشتند در مقابل تصمیم قاطع جبهه اصلاحات، خود را نماینده این بخش از جامعه معرفی کنند، در انتخابات مجلس دوازدهم با شکست سنگینی مواجه شده و تمامی اعضای آن حتی از آرای باطله نیز کمتر رای آوردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 10 هزار نفر به تمام اعضای این فهرست رای داده‌اند.

بیان فردا | حکمرانی |  اصلاح‌طلبان حول محور جبهه اصلاحات و رای اکثریت اعضای این جبهه حاضر به ارائه لیست در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نشده و اکثر چهره‌های شاخص آنان از جمله مهندس میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی، سید محمدخاتمی، مصطفی تاجزاده، عبدالله نوری، علی شکوری راد، سعید حجاریان، محسن آرمین، جواد امام، ابوالفضل قدیانی، آذر منصوری و ... نیز حاضر به حضور در پای صندوق‌های رای نشدند. در این میان اما سه حزب اصلاح طلب اعتماد ملی، کارگزاران سازندگی و ندا و همچنین حزب اعتدال و توسعه تصمیم به حضور در انتخابات گرفتند. تصمیمی که نتیجه آن ارائه فهرستی به نام «صدای ملت» با سرلیستی علی مطهری شد.

علی مطهری که در غیاب اصلاح طلبان صریح الهجه در مجالس قبلی توانسته بود تا به واسطه برخی اظهارات سیاسی درباره حصر و ... نظر اصلاح‌طلبان را به خود جلب کند. بدون آنکه تغییری در تفکرات فرهنگی و آن دسته از باورهایش درباره حقوق زنان که با باور اکثریت جامعه و دستکم اصلاح طلبان همخوانی ندارد، بدهد. سردم‌دار اصولگرایان میانه رو و آن دسته اصلاح طلبانی شد که چند روز پیش از شروع انتخابات با بیانه‌ای تحت عنوان روزنه‌گشایی خواستار حضور مردم در پای صندوق‌های رای شده بودند.

فهرست صدای ملت برای حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درحالی که کمتر از یک هفته تا پایان مهلت قانونی انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده بود، منتشر شد و علاوه بر علی مطهری، افرادی نظیر علی عباسپور تهرانی، محمد بطحائی، محمد خوش‌چهره، منصور حقیقت‌پور، هوشنگ بازوند، اسماعیل دوستی، محمد هاشمی بهرمانی، مهدی تندگویان،  محبوب حضرتی، محمدرضا آرَم، مجتبی شریعتی نیاسر، سید فرهنگ فصیحی لنگرودی، محمد حاتمی، همایون یوسفی، سید جمال هادیان، محمد اکرمی، علی باقری، رضا امیدوار تجریشی،  محمدعلی پرستاری، رضا محمدی، مجید پاهنگ، محمد عیسی انصاری‌فرد، پروین داداندیش، جواد نظریان، زهرا ساعی، زهرا عابدینی، بی‌نظیر جلالی، فاطمه رضایی ملک خیلی و عفیفه عابدی در آن جای گرفتند.

رونمایی از این فهرست، بیش از آنکه موجی را در جامعه ایجاد کند، سبب شادکامی اصولگرایان شد. آنان به خوبی می‌دانستند که فهرست صدای ملت شانسی برای پیروزی در انتخابات نخواهد داشت و به همین دلیل نیز حتی حاضر به وحدت ظاهری و ارائه یک لیست واحد نیز نشدند. آنان اما نیاز داشتند که خود را برنده انتخاباتی معرفی کنند که در آن حداقل یک رقیب برای خود داشته باشند. رقیب صوری و تزئینی که به واسطه علی مطهری و حدود 110 فعال رسانه‌ای و سیاسی معروف به «روزنه گشا» یا «روزنه طلب» برایشان فراهم شده بود.

در نهایت با اعلام آرای تک تک نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از سوی وزارت کشور، مشخص شد که هیچ یک از اعضای فهرست صدای ملت، نه تنها رای کافی برای حضور در مجلس یا دستکم مرحله دوم انتخابات را کسب نکرده‌اند، بلکه حتی در میان 50 نامزد دارای بیشترین رای نیز جایی ندارند.

صدای ملت و شکست از آرای باطله

نکته جالب‌تر اینکه با اعلام دستکم 276 هزار رای باطله ماخوذه در شهر تهران، مشخص شد که تمامی اعضای فهرست صدای ملت شکست سنگینی هم از آرای باطله خورده‌اند و بسیاری از مردم رای سفید، نام‌های متفرقه و عبارات ناخوانا را بر نوشتن نام افرادی که ادعای هم صدایی با آنان را داشتند ترجیح داده‌اند.

موضوع دیگر در مورد فهرست موسوم به صدای ملت، تفاوت رای سر لیست این فهرست یعنی علی مطهری با یکی دیگر از اعضای این فهرست یعنی محمد خوش چهره است. در این انتخابات محمد خوش چهره که جزو چهره‌های اصولگرا و میانه رو شناخته شده و در فهرست صدای ملت جا داشت، توانست 132 هزار و 310 رای را کسب کرده و با قرارگرفتن در رتبه 56 نامزدهای دارای بیشترین رای، نفر اول فهرست صدای ملت در شمارش آرا شده و جایی بالاتر از علی مطهری را از آن خود کرد.

پس از خوش چهره، علی مطهری با 103 هزار و 512 رای در رتبه 64 قرار گرفت. این درحالی است که علی مطهری در انتخابات مجلس سال 1394 و به سبب قرار گرفتن در فهرست امید که لیست مورد اجماع تمامی اصلاح طلبان بود، موفق شد به عنوان رای دوم مردم تهران و پس از محمدرضا عارف با کسب یک میلیون و 447 هزار و 714 رای وارد مجلس شود.

در انتخابات مجلس دوازدهم پس از مطهری، محمد بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با 56 هزار و 246 رای در رتبه 72 قرار گرفت.

محمدمهدی تندگویان را اما شاید بتوان دارنده رکورد بیشترین رای به یک چهره اصلاح طلب در انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس دانست. او با کسب  32 هزار و 890 رای، نفر اول اصلاح طلبان در کسب آرای مردمی بود و و البته در رتبه 81 شمارش آرا قرار گرفت.

در ادامه این فهرست، علی عباسپور تهرانی، 32 هزار و 280 رای به دست آورد و در رتبه 82 قرار گرفت. بلافاصله پس از او اسماعیل دوستی، دیگر چهره اصلاح طلب و البته فردی که در دوره چهارم شورای شهر تهران خواستار اعطای مدال شجاعت به محمدباقر قالیباف شده بود، با کسب 30 هزار و 588 رای در رتبه 83 قرار گرفت.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه در دولت حسن روحانی با کسب 26 هزار و 171 رای در رتبه 86 آرای مردمی قرار گرفت. پس از بازوند، منصور حقیقت‌پور، چهره نزدیک به علی لاریجانی هم 25 هزار و 250 رای کسب کرد و در رتبه 88 فهرست آرای مردمی قرار گرفت.

مجتبی شریعتی نیاسر، معاون وزیر علوم در دولت حسن روحانی هم 22 هزار و 928 رای را کسب کرده و در رتبه 89 فهرست آرای مردمی قرار گرفت. جایگاه 90 در این فهرست نیز به زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز در مجلس دهم، رسید و او 22 هزار 839 رای را از آن خود کرد.

محمد اکرمی 21 هزار و 310 رای کسب کرده و در رتبه 93 قرار گرفت. همچنین رضا امیدوار تجریشی نیز 21 هزار و 147 رای در سطح حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به دست آورد و در رتبه 94 قرار گرفت. این درحالی است که امیدوار تجریشی در انتخابات شورای شهر تهران در سال 1400 به واسطه قرارگیری در لیست موسوم به جمهور، 27 هزار و 575 رای را فقط از شهر تهران به دست آورده و وضعیت بهتری داشت.

در میان دیگر اعضای فهرست صدای ملت نیز زهرا عابدینی، معاون مشارکت‌های اجتماعی وزارت کشور در دولت حسن روحانی و فردی که بسیاری او را عاملی موثر در انحلال جمعیت امام علی (ع) می‌دانند، 19 هزار 373 رای به دست آورده و در رتبه 95 قرار گرفت.

صدای ملت

محمدرضا آرَم 18 هزار و 750 رای به دست آورد و در رتبه 98 جای گرفت. پس از او، محبوب حضرتی، از نزدیکان الیاس حضرتی، نماینده مجلس دهم نیز 18 هزار و 665 رای به دست آورد و در رتبه 99 قرار گرفت. رتبه 100 در این فهرست اما مربوط به پروین داداندیش است، همسر محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی نیز در انتخابات مجلس دوازدهم 18 هزار و 85 رای را از آن خود کرد.

رتبه‌های 102 تا 107 فهرست آرای مردم تهران، در این انتخابات نیز به ترتیب به همایون یوسفی با 16 هزار و 942 رای، محمد هاشمی بهرمانی با 16 هزار و 749 رای، جواد نظریان با 16 هزار و 720 رای، عفیفه عابدی با 16 هزار و 600 رای، محمد حاتمی با 16 هزار و 353 رای و مجید پاهنگ با 15 هزار و 841 رای رسید.

جایگاه‌های 109، 110 و 111 در فهرست آرای مردمی مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نیز به ترتیب به بی‌نظیر جلالی با 15 هزار و 437 رای، محمدعلی پرستاری با 15 هزار و 115 رای و فاطمه رضایی ملک خیلی با 14 هزار و 345 رای تعلق گرفت.

سید فرهنگ فصیحی لنگرودی با 13 هزار و 954 رای در رتبه 113، محمد عیسی انصاری‌فرد با 12 هزار و 899 رای در رتبه 117، علی باقری با 12 هزار و 373 رای در رتبه 119 و سید جمال هادیان، چهره نزدیک به محمدجواد آذری جهرمی نیز با 12 هزار و 226 رای در رتبه 120 قرار گرفت.

نفر آخر فهرست صدای ملت از نظر تعداد آرا نیز محمدرضا محمدی بود که با 10 هزار و 526 رای در رتبه 124 فهرست آرای مردمی در تهران قرار گرفته است. شمار آرای محمدی را می‌توان شمار افرادی دانست که به فهرست صدای ملت به طور لیستی رای داده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد، فهرست صدای ملت در جلب رای لیستی، توانسته تا حدود دو هزار نفر را بیشتر از فهرست جبهه متحد انقلاب به پای صندوق رای بیاورد.

بیشتر بخوانید:

تحلیل آرای اعضای لیست «جبهه متحد انقلاب» در انتخابات مجلس

همچنین نزدیکی شمار آرای اعضای کمتر شناخته شده فهرست صدای ملت در انتخابات مجلس دوازدهم، حاکی از آن است که این افراد همبستگی بیشتری در رای آوری لیستی داشته‌اند.

انتهای پیام

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین