نرده رفع شد؛ حصر ماند
کد خبر: 2200
به بهانه خبرسازی اخیر درباره وضعیت موسوی و رهنورد

نرده رفع شد؛ حصر ماند

خبرسازی اخیر در فضای مجازی درباره رفع حصر، ارتباطی با واقعیت ندارد. حصر همچنان پابرجاست.

بیان فردا | روح اله نخعی | دنیاهای موازی دوباره در فضای سیاسی شکل گرفتند. در دنیای واقعی، رسانه قوه قضاییه از برداشتن مانع فلزی ورودی کوچه اختر یعنی محل حصر 12 ساله مهندس موسوی و زهرا رهنورد خبر داده اما اهالی دنیای موازی در همین فاصله عبارت «رفع حصر» را درباره وضعیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به کار می‌برند و از حالا مشغول تبریک به خود و تشکر از رئیس قوه قضاییه و رئیس دولت هستند.

ساعاتی پیش، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه در خبری نوشت: «صبح امروز محدودیت فیزیکی مقابل منزل یکی از محصورین حوادث ۸۸ در خیابان پاستور، برطرف شد، اما اصل مراقبت از وی همچنان ادامه دارد.» میزان البته بر روایات رسمی درباره ماجرا نیز تأکید کرد: «این محدودیت‌ها در طول سال‌های گذشته با روندی کاهنده ادامه داشت و مشخصا متناسب با رفتار‌های آن‌ها در میزان رعایت نظم عمومی و آرامش جامعه، تنظیم می‌شد. بر اساس این گزارش، در ماه‌های اخیر با اغماض نسبت به کارنامه این افراد در ۸۸، محدودیت‌ها به حداقل رسیده بوده است. امروز صبح محدودیت فیزیکی مقابل منزل یکی از این افراد در خیابان پاستور تهران، رفع شد تا رفت‌وآمد برای همسایه او نیز تسهیل شود.» در ادامه میزان نوشته است که بنا بر «شنیده‌های خبرنگار» این خبرگزاری، «اصل مراقبت از فرد یاد شده با هدف پیشگیری از هرگونه آسیب به وی یا اقدامات خلاف قانون از سوی او، همچنان برقرار است.»

فاصله قوه قضاییه با خبر

متن همین گزارش قابل توجه است. در حالی که این خبرگزاری به عنوان رسانه مربوط به قوه قضاییه قاعدتا دسترسی‌های لازم را به مقامات این نهاد برای کسب اطلاعات دقیق دارد، خبر از موضعی عملا غیررسمی و به عنوان «شنیده‌ها» تنظیم شده است و البته همزمان علی‌رغم این که میزان در حال انتشار خبر است، مشخصا ادبیات متن قوه قضاییه را خارج از ماجرا می‌گذارد. البته نهادی که تا امروز به عنوان متولی اصلی ماجرا عنوان شده است، شورای عالی امنیت ملی بوده است، اما متن میزان به جز این فاصله در مسئولیت و منبع، قرائت یکسانی از ماجرا ارائه می‌دهد، به‌خصوص جایی که «پیشگیری از آسیب» به میرحسین موسوی را از جمله دلایل رفع حصر عنوان می‌کند. علاوه‌براین، در متن این خبر نیز مشابه اکثریت متون و موضع‌گیری‌های رسمی، علی‌رغم اشارات واضح و بدیهی بودن این که موضوع خبر شخص میرحسین موسوی است، همچنان از ذکر نام او خودداری شده است. اشاره به «تسهیل رفت‌وآمد همسایه» نیز اشاره عجیبی است. شنیده‌ها حاکی از این بوده که از اوایل دوران حصر میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و بسته‌شدن ورودی کوچه عملا کسی جز محصورین ساکن بن بست اختر نبوده‌­اند که بخواهند تسهیلی در رفت و آمد آنها صورت گیرد.

از شعاربازی تا تیتر بازی با «رفع حصر»

اما آن چه میزان نوشته به گوش و چشم برخی خبر دیگری آمده است، چرا که برخی، به‌خصوص از میان چهره‌ها و رسانه‌های جریان اصولگرا در حال اعطای امتیاز این مرحله به سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم و کنایه به حسن روحانی، سلف او هستند که پیش از آغاز ریاست‌جمهوری، همانند کثیری از سیاسیون غیراصولگرا وعده رفع حصر را در میان وعده‌های انتخاباتی‌اش قرار داده بود.

:‌

روحانی و اصلاح‌طلبانی که از سال ۹۲ به بعد موفق به پیروزی‌های انتخاباتی شدند البته هیچ گاه موفق به عمل به این وعده به صورت کامل نشدند. اما ظاهرا علت اصلی نوشته‌شدن این شکست به پای این گروه غفلت آن‌ها از گزینه‌ای بوده است که حالا اصولگرایان به آن دست یافته اند: عبور از مرحله رفع عملی حصر و پرش مستقیم به مرحله خسته‌نباشید گفتن به خود بابت این موفقیت و لطف. البته برخی از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به اصلاح‌طلبان یا اعتدالی‌ها نیز در اطلاق عنوان «رفع حصر» به حذف نرده همراه شدند، که با واکنش منفی برخی از کنشگران و فعال رسانه ای مواجه شدند. خبر میزان بار دیگر در میان اهالی این دو جریان و پیگیری‌کنندگان ماجرای حصر کشمکش‌ها و چالش‌ها را بالا برده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین