وقتی روزنامه رسانه ملی خودش را به خواب می‌زند | فیک نیوز همیشه خبر دروغ نیست
کد خبر: 2663

وقتی روزنامه رسانه ملی خودش را به خواب می‌زند | فیک نیوز همیشه خبر دروغ نیست

در دنیای رسانه برخی اخبار و تحلیل ها هستند که ادعاهای عجیبی مطرح می کنند و خبرهایی از آینده می دهند که به لحاظ اعجاب انگیز بودن مورد توجه قرار می گیرد.

بیان فردا | در دنیای رسانه برخی اخبار و تحلیل ها هستند که ادعاهای عجیبی مطرح می کنند و خبرهایی از آینده می دهند که به لحاظ اعجاب انگیز بودن مورد توجه قرار می گیرد. البته اگر واقعا مستندات پرقدرت و هم سان با ادعای طرح شده ارائه شود ، باید به تهیه کنندگان و منتشر کنندگان آن گزارش احسنت گفت.

اما گاهی چنین نیست و مستندات در ضعف قرار دارند و نمی توانند برآورنده انتظارات منطقی در اثبات ادعا باشند. در این صورت آن رسانه دچار خطایی فاحش شده است از آن جهت که ادعایی که طرح کرده است به جهت مستندات و منطق ضعیف شبیه یک دروغ یا یک خیال پردازی می شود.

این نوع گزارش ها آسیب های زیادی به حیثیت نشریه منتشر کننده می زنند و طبعا باید اولین شاکی هم مدیران آن رسانه باشند اما علاوه بر آن ، گزارش هایی که با مستنداتی ضعیف ادعاهایی بزرگ می کنند ذهن افکار عمومی را به مسیرهایی غیر واقعی سوق می دهند و این هم یک خطای رسانه ای است و مردم حق دارند که آن رسانه را به این دلیل تخطئه کنند.

به عنوان مثال امروز (سه شنبه) روزنامه جام جم تیتر یک خود را به سناریوهای جنگ داخلی آمریکا اختصاص داده است. در این اوضاع داخلی که بسیاری از اخبار مهم در کشور وجود دارد و جامعه انتظار دارد تیتر یک روزنامه به آنها اختصاص یابد. اما جام جم به گزارشی می پردازد که البته اگر مستندات واقعی داشته باشد، آن را باید یکی از مهمترین اخبار دانست.

1

اما وقتی متن خبر را می خوانیم می بینیم که دو استاد دانشگاه با توجه به برخی اختلافات در آمریکا این احتمال را داده اند که آمریکا دچار جنگ داخلی شود! آیا اظهار نظر دو استاد دانشگاه در کشور بزرگی مثل آمریکا می تواند یک سند محکم مبنی بر وقوع جنگ داخلی در آمریکا باشد؟

آیا استناد به این که در جامعه آمریکا اعتراضاتی وجود دارد یا 40 درصد مردم سلاح دارند می تواند استناد درستی برای احتمال وقوع جنگ داخلی باشد؟ یا مثلا این که گفته شود بیش از 60 درصد مردم از دو حزب اصلی ناامید شده و خواهان برآمدن یک جریان سوم هستند؟ به فرض درست بودن نشانه جنگ داخلی در آمریکاست؟

آیا با استناد به همین گزاره ها نمی توان گفت که ایران شرایطی مشابه یا بدتر را دارد تیتر یک کردن گزارشی این چنین با ادعای جنگ داخلی در آمریکا به نوعی فریب دادن افکار عمومی و القای یک موضوع غیر واقعی است و وقتی بعد از مدتی مردم می بینند که نه جنگی اتفاق افتاد و نه آمریکا فروپاشید، بیشترین خسارت را رسانه و در مرحله بعد نظام رسانه ای کشور می خورد چون مردم می گویند خبرهایشان واقعی نیست!

گروه تحلیل بیان فردا

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین