آذربایجان برای بازگشایی سفارت چه تضمینی از ایران خواست؟
کد خبر: 4830

آذربایجان برای بازگشایی سفارت چه تضمینی از ایران خواست؟

آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه آذربایجان به اظهارات همتای ایرانی خود درباره کاهش تنش‌ها در روابط ایران و آذربایجان واکنش نشان داده و نکاتی را درباره بازگشایی سفارت این کشور در تهران متذکر شد.

بیان فردا | سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان به اظهارات همتای ایرانی خود درباره کاهش تنش‌ها در روابط ایران و آذربایجان واکنش نشان داده و نکاتی را درباره بازگشایی سفارت این کشور در تهران متذکر شد.

 آیخان حاجی‌زاده، سرپرست بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به اظهارات ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره روابط دو کشور گفت که برخی تماس‌ها میان تهران و باکو برقرار شده است.

به گفته حاجی‌زاده، مذاکرات میان وزرای امور خارجه دو کشور شامل تبادل نظر مفصل در زمینه وضعیت روابط میان دو کشور بود.

او در ادامه بیان کرد: درباره ازسرگیری کار سفارت‌مان در ایران که فعالیتش را در ماه ژانویه و به دلیل یک حمله تروریستی متوقف کرد، متذکر می‌شویم که آذربایجان منتظر کامل شدن تحقیقات درباره این حمله تروریستی است. مرتکبان و سازمان دهندگان این اقدام تروریستی باید به جدی‌ترین روش ممکن پاسخگو و مجازات شوند.

او افزود: طرف آذربایجانی باید مطمئن شود که شرایط برای عملکرد امن سفارت فراهم است و ایران در این زمینه تضمین می‌دهد.

اظهارات این مقام وزارت امور خارجه آذربایجان در پی این مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در یک نشست خبری درباره روابط ایران و آذربایجان گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آذربایجان، نه ایجاد تنش، بلکه تنش‌زدایی و حفظ چارچوب روابط دوستانه دو کشور و بازگرداندن روابط دو کشور به ریل طبیعی خود است.

به گفته او، «بعد از  انجام سه دور گفت‌وگو بین وزیران امور خارجه ایران و آذربایجان، هیات‌هایی بین دو کشور تبادل و گفت‌وگوهایی انجام شد و برای جمع‌بندی گفت‌وگوها و تکمیل روند جدید، دور  چهارم گفت‌وگوها بین وزیران خارجه دو کشور انجام شد و در همین چارچوب احتمالاً هیات هایی بین دو کشور بار دیگر  تبادل می‌شود.»

کنعانی افزود: در  ارتباط با کنترل تنش  بین دو کشور در نتیجه اقدامات دیپلماتیک صورت گرفته به نتایج مثبتی رسیده‌ایم.

اوایل بهمن‌ماه سال گذشته، یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی وارد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شد و سپس با شلیک گلوله به چند نفر  حمله کرد که در نتیجه آن یک نفر جان خود را از دست داد و دو نفر مجروح شدند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران به سرعت پس از وقوع این حمله خواستار رسیدگی به ماجرا و برخورد با فرد ضارب شده و برای همکاری کامل با مقامات جمهوری آذربایجان جهت روشن شدن تمامی ابعاد ماجرا اعلام آمادگی کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین