احیای برجام شاید پس از انتخابات ۲۰۲۴ امریکا
کد خبر: 5034

احیای برجام شاید پس از انتخابات ۲۰۲۴ امریکا

عبدالرضا فرجی‌راد گفت: خیلی بعید می‌دانم که برجام تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ امریکا احیا شود.

بیان فردا | روزنامه اعتماد با عبدالرضا فرجی‌راد، استاد جغرافیای سیاسی درباره «تفاهم موقت» گفت‌وگو کرده است. بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

اروپایی‌ها می‌خواهند بدانند عمق و دستورکار گفت‌وگوهایی که میان تهران و واشنگتن چه در مسقط و نیویورک و چه هر جای دیگر برگزار شده است، چیست و قرار است چه تعاملی میان ایران و امریکا انجام شود.

مذاکره‌کنندگان دولت سیزدهم ترجیح می‌دهند کمتر در عمان مذاکره کنند، چرا که علاقه‌مندند اگر ایران به توافقی با امریکا برسد این احساس وجود نداشته باشد که در حال تکمیل فرآیندی است که توسط دولت‌های قبلی انجام شده است، بلکه می‌خواهند این‌گونه به نظر برسد که کاری مستقل را شروع کرده‌اند و به نتیجه رسانده‌اند.

خیلی بعید می‌دانم که برجام تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ امریکا احیا شود.

به گمان من واشنگتن می‌خواهد تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ امریکا (آبان ۱۴۰۳) به توافقی با ایران برسد، اما تفاهمی که نیاز نباشد به کنگره برود و تصویب شود.

تفاهم موقت به نفع ایران است، چون چیزی از دست نمی‌دهد غنی‌سازی‌اش در ایران می‌ماند، سانتریفیوژهای پیشرفته در ایران می‌ماند و اگر طرف مقابل نقض عهد کرد، ایران هم می‌تواند مسائل را به قبل برگرداند.

آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایرانی نشان‌دهنده این است که مذاکرات اخیر موفق بود و دو طرف در آستانه تفاهم قرار دارند.

تجربه دولت سیزدهم بیشتر شده و فهمیده‌اند که تحریم بر نارضایتی مردم اثر می‌گذارد و باید راه‌هایی پیدا کرد که تورم لگام‌گسیخته کنترل شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین