مشخصات موشک ضد تانک ایرانی طوفان
کد خبر: 8710

مشخصات موشک ضد تانک ایرانی طوفان

در این مطلب به بررسی مشخصات موشک ضد تانک ایرانی طوفان خواهیم پرداخت.

بیان فردا | خانواده موشک های هدایت شونده ضد زره ایرانی طوفان مجموعه ای متشکل از یازده موشک ضد زره طوفان است که مدل پایه آن با مهندسی معکوس موشک BGM-71 TOW تولید شده است. موشک‌های ضد زره طوفان ستون فقرات موشک‌های ضد زره ایران به شمار می‌روند و تاکنون به تعداد زیادی تولید شده‌اند. به طور کلی 11 عضو از خانواده موشک های طوفان با شماره های 1 تا 7 نشان داده شده اند که شامل دو نوع ارتقا یافته و همچنین دو نوع تغییر نام یافته است که در مقاله زیر به تفصیل آنها را توضیح خواهیم داد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین خریدار موشک BGM-71 TOW در سال 1971 خط تعمیر و مونتاژ موشک های BGM-71TOW و FGM-77A Dragon را با همکاری سامانه های انرژی امرسون و سامانه های موشکی هیوز در ایران الکترونیک راه اندازی کرد. صنایع (IEI). در می 1975، پروژه تولید مشترک موشک های BGM-71TOW و AGM-65 Maverick به دلیل اختلاف نظر در مورد قیمت گذاری متوقف شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، مذاکرات به طور کامل متوقف شد و آمریکا اجازه انتقال فناوری به جمهوری اسلامی ایران را نداد. جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس (جنگ ایران و عراق 1359 تا 1367) برای مقابله با زره‌های عظیم ارتش بعث عراق به موشک‌های ضد زره نیاز زیادی داشت. موجودی اولیه موشک های ضد زره ایران، موشک های TOW بود که با خرید موشک های مالیوتکا (9M14 مالیوتکا) از بازار سیاه به آن افزوده شد. جنگنده های ایرانی از موشک های TOW بسیار رضایت داشتند و ضریب موفقیت را 95 درصد اعلام کردند. از این رو ایران اقدام به مهندسی معکوس موشک های TOW کرد. موشک طوفان و تجربیات بدست آمده از این موشک در موشک سدید-1 استفاده شد و پس از آن این موفقیت در خانواده بمب های هدایت دقیق سدید و قائم ادامه یافت.

طراحی موشک طوفان 

همانطور که گفته شد، موشک طوفان بر اساس موشک ضد زره BGM-71 TOW ساخت آمریکا طراحی و تولید شده است. موشک ضد زره توفان در داخل یک لوله یکبار مصرف بسته بندی شده و این لوله در زمان شلیک بر روی پرتابگر قرار می گیرد. طوفان را می توان از دو نوع موشک انداز زمینی و هواپایه شلیک کرد. موشک انداز زمینی بر روی انواع خودروها، نفربرهای زرهی، تانک ها و شناورها نصب می شود و از سه پایه، دید الکترواپتیک، موشک تشکیل شده است. حاوی لوله و مرکز فرماندهی دید الکترواپتیک از دو عدسی تشکیل شده است. یکی برای دوربین روز برای شناسایی اهداف در طول روز و دیگری برای دید حرارتی برای ردیابی لامپ زنون در انتهای موشک طوفان.

دوربین روز را می توان با دید در شب یا دوربین حرارتی دیگری برای شناسایی اهداف در شب جایگزین کرد. خانواده موشک های ضد زره Toophan از هدایت نیمه خودکار به خط دید (SACLOS) استفاده می کند. در این نوع هدایت، اپراتور باید دوربین را تا زمانی که موشک به هدف اصابت کند، روی هدف نگه دارد. وجود لامپ زنون برای تعیین موقعیت موشک است و به این ترتیب لنز حرارتی موقعیت موشک را مشخص می کند و دوربین اصلی موقعیت هدف را مشخص می کند و هر دو اطلاعات به مرکز کنترل ارسال می شود. مجموعه هدایت موشک دیجیتال-DMGS)؛ سپس این مرکز اطلاعات دریافتی را پردازش می کند. دستورات لازم برای اصلاح مسیر را از طریق سیم به موشک ارسال می کند و موشک نیز بر اساس آن دستورات مسیر خود را اصلاح می کند.

همانطور که گفته شد، موشک طوفان دارای سکوی پرتابگر هوایی است. برخی از بالگردهای بین المللی AH-1J نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانایی حمل و پرتاب موشک های TOW را دارند که به Tow-Cobra معروف هستند. این هلیکوپتر برای شلیک موشک های TOW به یک دوربین مداربسته الکترواپتیکی به نام M65 یا واحد دید تلسکوپی نیاز دارد که قابلیت زوم 13 برابری دارد و در دماغه بالگرد نصب می شود. این دوربین در واقع همان کاربرد یک دوربین نوری الکترواپتیک نصب شده روی سه پایه زمینی را دارد. دید الکترواپتیک هلیکوپتر ابتدا هدف قرار می دهد و سپس هدف گیری می کند و همچنین اطلاعات مورد نیاز برای اصلاح مسیر را از طریق سیم به TOW با ردیابی موشک ها ارسال می کند. در واریانت ایرانی طوفان دقیقا این مراحل رعایت می شود.

انواع موشک طوفان

همانطور که گفته شد، خانواده موشکی طوفان برای تولید 11 نوع موشک در صنایع وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی شده بود که ما به بررسی مشخصات سه موشک می پردازیم.

موشک طوفان1:

این یک موشک BGM-71 TOW نسخه B با مهندسی معکوس است. نوع آمریکایی برد 3750 کیلومتر و ضریب نفوذ 430 میلی متر و موشک ایرانی طوفان-1 برد 3850 کیلومتر و ضریب نفوذ 550 میلی متر دارد.

مشخصات موشک طوفان1:

حداکثر برد: 3850 متر

حداقل برد: 70 متر

برد موثر: 3.5 کیلومتر

برد موثر در شب: 2.5 کیلومتر

وزن موشک: 18.5 کیلوگرم

وزن کلاهک: 3.6 کیلوگرم

نوع سرجنگی: HEAT شکل شارژ

وزن بسته بندی: 42 کیلوگرم

طول موشک: 117 سانتی متر

قطر موشک: 15.3 سانتی متر

ضریب نفوذ زره: 550 میلی متر

موشک طوفان2:

Toophan-2 با هدف افزایش ضریب نفوذ ساخته شد و با افزودن یک کاوشگر توسعه یافته نافذ و یک کلاهک دو مرحله ای سنگین تر، نه تنها قدرت نفوذ به زره های نورد 760 میلی متری را به دست آورد، بلکه توانایی عبور از همه انواع زره های واکنشی کاوشگر توسعه یافته در موشک طوفان 2 دارای یک کلاهک کوچک برای از بین بردن زره واکنشی است تا کلاهک اصلی با زره اصلی درگیر شود. کاوشگر توسعه یافته داخل موشک است، پس از شلیک از لوله خارج شده، باز می شود و به عنوان سر موشک در جای خود قرار می گیرد.

مشخصات موشک طوفان 2:

حداکثر برد: 3850 متر

حداقل برد: 70 متر

برد موثر: 3.5 کیلومتر

برد موثر در شب: 2.5 کیلومتر

وزن موشک: 19 کیلوگرم

وزن کلاهک: 4.1 کیلوگرم

نوع کلاهک: شارژ پشت سر هم HEAT شکل

طول موشک: 117 سانتی متر

طول موشک با کاوشگر توسعه یافته: 145 سانتی متر

قطر موشک: 15.3 سانتی متر

ضریب نفوذ زره: 760 میلی متر مکعب - موشک Toophan-2M:

صنعت دفاعی ایران به دنبال ارتقا و توسعه موشک طوفان-2 بود که منجر به تولید نوع توفان-2 ام شد. این موشک ارتقا یافته توانایی نفوذ به زره 900 میلی متری را داشت. در طراحی کلی موشک طوفان-2، وجود کاوشگر توسعه یافته و کلاهک دو مرحله ای حفظ شده است. این موشک جدید به دلیل حمل مواد منفجره بیشتر، قطر دماغه بیشتری نسبت به مدل قبلی خود دارد.

مشخصات Toophan-2M به طور کامل منتشر نشده است اما با توجه به شباهت آن با نوع Toophan-2 تا حدودی می توان مشخصات آن را حدس زد.

مشخصات موشک Toophan-2M:

حداکثر برد: 3850 متر

حداقل برد: 70 متر

برد موثر: 3.5 کیلومتر

برد موثر در شب: 2.5 کیلومتر

وزن موشک: 21 کیلوگرم

وزن کلاهک: 6.1 کیلوگرم

نوع کلاهک: شارژ پشت سر هم HEAT شکل

طول موشک: 117 سانتی متر

طول موشک با کاوشگر توسعه یافته: 145 سانتی متر

قطر موشک: 15.3 سانتی متر

ضریب نفوذ زره: 900 میلی متر

موشک تهاجمی طوفان 3:

Toophan-3 یکی از اعضای ویژه خانواده موشک های ضد زره Toophan است. این موشک از بالا به اهداف زرهی حمله می کند و ضعیف ترین نقطه تانک ها را مورد حمله قرار می دهد. موشک های ضد زره Top Attack دارای دو مکانیسم هستند که نوع اول غواصی روی هدف و نوع دوم در بالای هدف منفجر می شود که توپان-3 از نوع دوم است.موشک طوفان-3 در ارتفاع 2 پرواز می کند. تا ارتفاع 3 متری از سطح زمین و هنگام عبور از روی هدف، حسگرهای موشک هدف را شناسایی کرده و دستور منفجر کردن کلاهک نفوذگر انفجاری (EFP) را می دهند. EFP نوع خاصی از شارژ شکل است که صفحه فلزی را به شکل حلزونی یا میله ای تغییر شکل می دهد و آن را به سمت هدف شتاب می دهد.

مزیت استفاده از موشک های تهاجمی بالا مانند Toophan-3 این است که می توانند به اهدافی در پشت تپه ها یا موانع حمله کنند. Toophan-3 مانند سایر اعضای خانواده ضد زره Toophan از هدایت خط دید (SACLOS) و استفاده از سیم استفاده می کند. برای انتقال اطلاعات تصحیح دوره

مشخصات موشک طوفان-3:

حداکثر برد: 3500 متر

حداقل برد: 650 متر

برد موثر: 3.5 کیلومتر

برد موثر در شب: 2.5 کیلومتر

وزن موشک: 19.1 کیلوگرم

وزن کلاهک: 1.7 کیلوگرم

نوع کلاهک: EFP

طول موشک: 117 سانتی متر

قطر موشک: 15.3 سانتی متر

نرخ نفوذ زره: حداقل 80 میلی متر در زره

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین