اردوغان: ایران از ایده عبور کریدور زنگزور از قلمرو خود استقبال می کند
کد خبر: 9355

اردوغان: ایران از ایده عبور کریدور زنگزور از قلمرو خود استقبال می کند

اردوغان گفت: اگر دولت ارمنستان با عبور کریدور زنگزور از خاکش موافقت نکند، ایران از این ایده که این کریدور از قلمرو این کشور عبور کند، استقبال می کند.

 

بیان فردا | رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه که دیروز در سفری کاری چند ساعته به جمهوری خودمختار نخجوان سفر کرده بود در بازگشت از این سفر در هواپیما به سوال های خبرنگاران پاسخ گفت.

اردوغان در بخشی از این مصاحبه درباره گشایش نهایی کریدور (گذرگاه) زنگزور بین باکو- نخجوان و ترکیه گفت این گذرگاه زمینی قطعا به سرانجام خواهد رسید و باید به سرانجام برسد.

او با اشاره به  ایجاد یک مسیر ارتباط مستقیم بین باکو و نخجوان و از آنجا به ترکیه از جمله خط آهن نخجوان به ترکیه و نیز کریدور زنگزور گفت گشایش این کریدور و ارتباطات باعث تقویت بیشتر روابط ترکیه و آذربایجان خواهد شد.

وی افزود: در این راستا تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا کریدور زنگزور به زودی افتتاح شود. اردوغان افزود: در سایه این کریدور برادری ترکیه و آذربایجان بیشتر تقویت خواهد شد و مایه خوشحالی است که سیگنال های مثبتی از سوی ایران در این زمینه می آید.

اردوغان 3 ماه پیش ایران و نه دولت ارمنستان را اصلی ترین مانع در گشایش کریدور زنگزور برشمرده بود.

او افزود: این کریدور به هر نحوی به سرانجام خواهد رسید با از طریق خاک ارمنستان و اگر دولت ایروان موافقت نکند  ایران از این ایده که این کریدور از قلمرو این کشور عبور کند، استقبال می کند. 

اردوغان گفت  که این کریدور علیه هیچ کشوری نیست و یک خط ارتباطی برای صلح است.

هدف از ایجاد کریدور زنگزور دسترسی بلامانع باکو به نخجوان از طریق ارمنستان است. هم ترکیه و هم آذربایجان از زمان جنگ دوم قره باغ در سال 2020 خواستار اجرای آن بوده اند.

این گذرگاه بحث برانگیز از مرز 45 کیلومتری بین ایران و ارمنستان عبور خواهد کرد و یک گذرگاه شرقی به غربی است که خط اتصال شمال به جنوب بین ایران و دریای سیاه و روسیه را قطع می کند و به همین خاطر ایران اعلام کرده است تغییر خطوط مرزهای ژئوپلتیک منطقه مرزی خود با ارمنستان که یک مرز تاریخی است را تحمل نخواهد کرد.

در صورت عبور بخش هایی از این کریدور از ایران و ارایه تضمین هایی مبنی بر عدم قطع خطوط ارتباطی ایران با شمال، اما ممکن است موضع ایران نسبت به این گذرگاه راهبردی تغییر کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین