«لابی‌گری» لابی‌گرهای قدیمی کلید خورد
کد خبر: 9473

«لابی‌گری» لابی‌گرهای قدیمی کلید خورد

چهره‌هایی مانند «علی لاریجانی»، «حسن روحانی»، «حداد عادل»، «محمدرضا باهنر»، «محمدباقر قالیباف»، «محمود احمدی‌نژاد» تلاش می‌کنند با لابی‌گری و آنچه هماهنگی برای حضور جریان‌ها در سیستم سیاسی می‌دانیم به‌دنبال به وجود آوردن ائتلاف‌های برنده هستند.

بیان فردا | یک پای ثابت هر انتخاباتی «لابی‌گری» افرادی است که می‌توانند راه‌های رسیدن به مناصب سیاسی را همواره‌تر کنند. از این رو در گزارش پیش‌رو به برخی از چهره‌هایی که تلاش دارند هم به خواسته‌های سیاسی خودشان برسند و هم به‌نوعی نشان دهند که برای مشارکت در انتخابات تلاش می‌کنند و همچنین در حال مقدمه چینی برای کوتاه کردن دست برخی از شاخه‌های تندروی جناح اصولگرا هستند، اشاره خواهیم کرد.

بدون در نظر گرفتن نتیجه‌ لابی‌گری‌ها و اینکه آیا توانایی شکست تندروها، در آنها وجود دارد به برخی از چهره‌هایی که نقش «لابی‌گر» را بر عهده دارند اشاره خواهیم کرد. چهره‌هایی مانند «علی لاریجانی»، «حسن روحانی»، «حداد عادل»، «محمدرضا باهنر»، «محمدباقر قالیباف»، «محمود احمدی‌نژاد» تلاش می‌کنند با لابی‌گری و آنچه هماهنگی برای حضور جریان‌ها در سیستم سیاسی می‌دانیم به‌دنبال به وجود آوردن ائتلاف‌های برنده هستند.

حسن روحانی

روحانی را باید جزو معدود نفرات نظام بدانیم که همه جایگاه‌ها را تجربه کرده است. او هفتمین رییس جمهور، ۵دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و ۳ دوره نمایندگی مجلس خبرگان، اولین دبیر شورای امنیت ملی را در کارنامه دارد. جریان او را باید با حزب «اعتدال و توسعه» که «محمدباقر نوبخت»، دبیرکل آن است می‌شناسیم که عمدتا افراد تکنوکرات و معتدل را در اختیار دارد.

حداد عادل

سیاستمداران اصولگرا او را عاملی می‌دانند که باعث شد تندروها در راس سیستم سیاسی، قدرت بگیرند از این رو «غلامعلی حدادعادل» را پدربزرگ اصولگراها می‌دانند که تلاش دارد، رای جمع کردن برای پایداری‌ها را به‌نوعی جبران کنند.

او رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و قطعا فرد تاثیرگذاری در چگونگی تهیه لیست‌ها خواهد داشت.

صادق محصولی

گویا او بیشتر سایه‌نشینی را ترجیح می‌دهد. باتوجه به سوابق سیاسی وزیر کشور دولت نهم، باید او را یکی از لابی‌گرهای خاص بدانیم که البته نوع و شیوه لابی‌‎کردنش با سایر پدرخوانده‌ها متفاوت است. محصولی را عمدتا با فعالیتش‌ در سپاه پاسداران می‌شناسند. با این حال او گزینه احمدی‌نژاد برای وزات نفت بود ولی نپذیرفت اما در ادامه به‌عنوان وزیر کار و همچنین وزیر کشور به کابیه دولت نهم پیوست. او حالا دبیرکل جبهه پایداری است. بسیاری او را جزو تئوریسین‌های اصلی این جریان پرنفوذ می‌دانند.

محمود احمدی‌نژاد

هرچند به‌صورت رسمی در حزبی حضور ندارد و یا روابط پشت پرده‌اش را علنی نمی‌کند ولی همین حالا هم در مجلس و هم در دولت نفرات پرنفوذی را زیر نظر دارد. احتمالا اطرافیان او را به‌صورت پراکنده در برخی از لیست‌های تندروها و مستقلین خواهیم دید.

علی لاریجانی

«علی لاریجانی»، از جمله سیاستمداران ایران است که تلاش دارد با تعامل فضای سیاسی را اداره کند. باتوجه به اینکه او در هیچ حزبی حضور ندارد ولی در سال‌های اخیر به برجسته‌ترین سیاستمدار ایران تبدیل شده است که بسیاری جریان او را برنده احتمالی انتخابات اسفند می‌دانند. برخی از برجسته‌ترین نمایندگان سابق مجلس در اطرافش تجمع کرده‌اند تا بار دیگر بتوانند وارد بهارستان شوند.

اسحاق جهانگیری

در خبرها آمده است که جهانگیری یکی از پر تحرک‌ترین پدرخوانده‌های اصلاحات است. او وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات بود. همچنین جهانگیری در کارنامه خود سابقه دو دوره نمایندگی مجلس و استانداری را در کارنامه دارد. بسیاری او را از جمله‌گزینه‌های جریان اصلاحات برای ریاست جمهوری می‌دانند.

محمدباقر قالیباف

او همیشه خود را در قامت یک رییس جمهوری می‌داند. قالیباف ۱۲ سال شهردار تهران بود. قالیباف فرماندهی فراجا را بر عهده داشت. با ورودش به مجلس طیفی را رهبری می‌کند که با نام «نواصولگرایان» شناخته می‌شود که به‌نظر باتوجه به مهره‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند در مجلس آینده هم حضور داشته باشند. بسیاری معتقدند با توجه به قدرت لابی‌های او به احتمال پیروز نهایی انتخابات خواهد شد.

محمدرضا باهنر

باهنر بابت آن که با اکثر گروهای سیاسی نشست و برخاست دارد، یکی از چهره‌های دارای نفوذ در هم دو اردوگاه محسوب می‌شود. «محمدرضا باهنر»، تجربه هفت دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه دارد و همچنین از جمله اصولگرایانی محسوب می‌شود که خط خود را از تندروها جدا کرده است. او از چنان لابی پرنفوذی برخوردار است که در سال ۱۳۸۲ وقتی وزارت اطلاعات دولت خاتمی، صلاحیت محمود احمدی‌نژاد برای شهرداری تهران را تایید نمی‌کرد، توانست وزرای اطلاعات و کشور را برای تایید او متقاعد کند.

اسدالله بادامچیان

او دبیرکل حزب سنتی موتلفه است. در کارنامه خود معاونت سیاسی قوه قضاییه (در دوره مرحوم محمد یزدی) و ۲ دوره نمایندگی مجلس را دارد. گویا در این دوره انتخابات می‌خواهد جایگاه خود و حزبش را ثابت کند. باتوجه به مصاحبه‌هایی که انجام می‌دهد و باتوجه به اینکه از شاخص‌های اردوگاه اصولگرایی محسوب می‌شوند ولی منتقد پایداری‌ها محسوب می‌شود. او معتقد است در لیست دوره گذشته مجلس سهم موتلفه را نداده‌اند.

مهرداد بذرپاش

وزیر راه و شهرسازی در دولت سیزدهم است. او پیش از این عضو هیات ‌رییسه مجلس نهم و نماینده تهران، قائم‌ مقام بنیاد تعاون سپاه، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان ملی جوانان، مدیرعامل سایپا، مدیرعامل پارس خودرو و مشاور اجتماعی رییس‌جمهور بوده‌است. هرچند پیش از این برخی او را به رییس جمهور نهم و دهم نزدیک می‌دانستند ولی حالا با حزب شریان وارد بازی‌های انتخاباتی شده است. حزب شریان با توجه به نفراتی که در اختیار دارد را پسرعموی جبهه پایداری می‌نامند و باید منتظر باشیم تا ببینیم چند کرسی در مجلس دوازدهم به دست می‌‎آورد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین