کد خبر: 7778

دسته گلی جدید که ایلان ماسک به آب داد/ هزینه بزرگ ماجراجویی آقای میلیاردر

یک نظرسنجی جدید حکایت از آن دارد که تغییرات عمده در اپلیکیشن X ، توئیتر سابق، در حال نابود کردن جوامع تحقیقاتی آنلاین در این پلتفرم است.

این روزها شبکه اجتماعی‌ای که قبلا با نام توئیتر شناخته می‌شد، با مهاجرت کاربرانش روبروست و این برخلاف چیزی است که احتمالا مدیرعامل این شبکه اجتماعی می‌گوید. طبق نظرسنجی جدیدی که شانزدهم آگوست در Nature منتشر شد، یک گروه خاص از مخاطبان این شبکه اجتماعی، از نظر تعدد کاربران با افت چشمگیری روبرو شده است: گروه دانشمندان.

آمار مهاجرت دانشمندان از X

طبق گزارش منتشره، از حدود ۹۲۰۰ محققی که اخیرا درنظرسنجی‌ها شرکت کرده‌اند، بیش از نیمی از آنها در شش ماه گذشته استفاده‌شان از پلتفرم X را کاهش داده‌اند و حدود هفت درصد از آنها به طور کلی این پلتفرم را ترک کرده‌اند. حدود ۴۶ درصد از آنها به پلتفرم‌های جایگزینی از جمله Mastodon، Threads، Bluesky و TikTok رفته‌اند. بر خلاف این، تنها کمتر از ده درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کردند، اعلام کرده‌اند که نسبت به قبل زمان بیشتری را در این اپلیکیشن مصرف می‌کنند.

دلیلی که این دسته از افراد برای ترک این اپلیکیشن مطرح کرده‌اند، چندان تعجب آور نیست. طبق گزارش Nature، خیلی از آنها نحوه مدیریت ایلان ماسک بر این پلتفرم را به عنوان دلیلشان برای ترک توئیترعنوان کرده‌اند و برخی دیگر، به افزایش اکانت‌های جعلی، ترول‌ها و افزایش سخنان نفرت‌انگیز کنترل نشده‌ای که در این اپلیکیشن شایع شده اشاره کرده‌اند.

طبق گفته کارشناسانی که در این رابطه با مجله Nature مصاحبه کرده‌اند، چنین کاهش مداوم و مشخص در تعداد کاربران توئیتر، فراتر از یک ناراحتی ساده است. در شرایط فعلی کاربران جوامع علمی آنلاین، با پراکندگی و از هم گسیختگی روبرو هستند و در چندین پلتفرم مختلف سرگرمند و خلاء اطلاعات قابل اعتماد و تائید شده را کاملا حس می‌کنند. بنا بر گزارش Nature، این به ویژه برای کسانی از جمله دانشمندان زن و محققان رنگین‌پوست که به شکلی سنتی در زمینه‌های کاری خود حضور کمرنگ‌تری دارند، بیشتر صادق است.

در سال‌های اخیر، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر برای ارتباطات، سازماندهی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در جوامع BIPOC (جوامع سیاهپوستان، بومی و رنگین پوستان) حیاتی بوده. مجله Nature در گذشته نیز به این نکته اشاره کرده بود که اکوسیستم‌هایی مثل توئیتر باعث بیشتر شنیده شدن صدای دانشمندان سیاه‌پوست شده و درعین حال به عنوان راهی برای بهبود مسئولیت‌پذیری صنعت و مبارزه با آزار و اذیت بوده است.

اینگر میوبورن، محقق آموزش و فناوری دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا می‌گوید:«مردم فقط به هشتگ مورد نظرشان مراجعه می‌کردند و پست‌های کسانی را که در مورد موضوع مورد علاقه‌شان صحبت می‌کردند را می‌دیدند. در حال حاضر سخت است بدانیم که مردم در کجا در حال معاشرت هستند.»

محدودیت‌های محتوایی، یکی دیگر از دلایل کوچ کاربران

یکی دیگر از عواملی که منجر به مهاجرت افراد از اپلیکیشن X شده، محدودیت‌های اخیر محتوایی آن است. دوره تصدی ماسک در X شامل Paywalling به رابط برنامه کاربردی رایگان (API) است. این تصمیم به ویژه برروی محققانی که تمرکشان بر فرهنگ‌های اجتماعی آنلاین، واکنش به بلایا و اطلاعات نادرست است و بر API برای جمع‌آوری مجموعه داده‌های بسیار مفید برای کارشان متکی بودند، تاثیر می‌گذارد.

متاسفانه اجماع روشنی در مورد اینکه جوامع علمی از این شبکه اجتماعی، به کجا نقل مکان می‌کنند وجود ندارد. شکاف‌های رسانه‌های اجتماعی که در بین محققان شکل گرفته، در حال رشد است و طبق گزارش Nature ممکن است مدتی طول بکشد تا رقیبی در این حوزه برای X ظاهر شود. اما در هر حال یک چیز قطعی به نظر می‌رسد و آن هم این است که اکثر افراد موافق این موضوع هستند که باقی ماندن در اپلیکیشن X قابل تحمل نیست.

یکی از شرکت کنندگان دراین نظرسنجی گفته:« توئیتر هیچ وقت خیلی دوست داشتنی نبوده ولی حالا دیگر اوضاع کاملا بهم ریخته است.»

منبع: popsci

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین