التهاب پس از توقیف مطبوعات، از اشک خاتمی تا خبر دستگیری‌ها از سوی رئیسی
کد خبر: 17024
خاطرات هاشمی رفسنجانی؛ اول هفته اول اردیبهشت سال ۷۹

التهاب پس از توقیف مطبوعات، از اشک خاتمی تا خبر دستگیری‌ها از سوی رئیسی

آقای رئیسی گفت که گروهی مرکب از او و آقایان [محمدهادی] مروی، [معاون اول رئیس قوه قضاییه]، [عباسعلی] علیزاده، [رئیس کل دادگستری استان تهران]، [غلامحسین] محسنی [اژه‌ای، دادستان دادگاه ویژه روحانیت] و [عبدالرضا] ایزدپناه، [معاون اجتماعی قوه قضاییه]، از سوی آقای [سیدمحمود هاشمی] شاهرودی، [رئیس قوه قضاییه]، مأمور تأمین نظر رهبری در مورد مطبوعات شده‌اند و کارشان را با دستگیری افرادی آغاز کرده‌اند.

بیان فردا | دوران| آقای ابراهیم رئیسی گفت اخیراً که بازرسی براساس وظیفه خود، وضع بد بعضی از اُرگان‌ها را گفته، آقای خاتمی رنجیده و اعتراض کرده است.

پنج‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۷۹ | ۱۵ محرم ۱۴۲۱ | ۲۰ آوریل ۲۰۰۰

ساعت یازده به دفتر کوشک رفتم. از سونا و استخر استفاده کردم. کُلر استخر زیاد بود، چشمم را ناراحت کرد؛ انگشتر نقره‌ای‌ام سیاه شد. تا عصر گزارش‌ها و روزنامه‌ها را دیدم. آیت‌الله خامنه‌ای، امروز در مصلای تهران، برای ده‌ها هزار نفر از جوانان که از سراسر کشور آمده بودند، سخنرانی مفصلی کردند. هدف اصلی از این اجتماع، مطرح‌ کردن مشکل‌های ناشی از مطبوعات دوم خردادی است و تبلیغات زیادی برای باشکوه‌ شدن اجتماع شده است. سخنرانی حساب‌شده‌ای انجام دادند؛ هم ترتیب مطالب و هم انتخاب الفاظ و عبارات، حساب‌شده بود و باعث شد که تا عصر تعدادی زیادی اجتماع و سخنرانی در شهرهای دیگر برقرار شود. صداوسیما هم خیلی مایه گذاشت. 

امروز بازارهای تهران و بیشتر شهرهای ایران، برای اعتراض به کنفرانس برلین تعطیل بود و اجتماعات و تظاهرات فراوانی هم در این خصوص بود و صداوسیما هم برنامه‌های تشویق‌آمیز داشت. 

پخش مکرر صحنه‌هایی از کنفرانس برلین و مشاهده مناظر افرادی که از ایران به آنجا رفته بودند، فضا را ملتهب کرده؛ گرچه روزنامه‌های دوم خردادی و خبرگزاری جمهوری اسلامی [ایرنا]، تلاش زیادی‌ کرده‌اند که اقدام صداوسیما را زیر سئوال ببرند، ولی نتیجه‌ای نگرفته‌اند و افکار عمومی طرفداران انقلاب، اقدام صداوسیما را تأیید می‌کنند. از آشکار شدن چهره افرادی مثل [اکبر] گنجی و… خوشحال‌اند. اجتماع قم هم باشکوه و تُند بوده؛ بیانیه‌های احزاب، شخصیت‌ها و نهادها، روان است. 

عصر به ساختمان مرکزی [مرکز] تحقیقات استراتژیک [مجمع تشخیص مصلحت نظام] در نیاوران رفتم. جلسه معاونان بود؛ تصمیماتی گرفتیم. از اقدام صداوسیما و صحبت‌های امروز رهبری، شادمان بودند. اطلاعی از برنامه رهبری و قوه قضاییه ندارند. دادگاه انقلاب، شرکت‌کنندگان در جلسه [کنفرانس] برلین را احضار کرده است. رسانه‌های غربی، غافلگیر شده‌اند؛ بخشی از دستاوردهای خود را نقش بر آب می‌بینند. آقای [حسن] روحانی‌گفت، آقای [علی] یونسی، [وزیر اطلاعات] که با او ملاقات کرده، از خطر تعطیلی روزنامه‌ها اظهار ناراحتی‌ کرده و گفته آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، مضطرب است و نزد او گریه کرده است. 

جمعه ۲ اردیبهشت ۱۳۷۹ | ۱۶ محرم ۱۴۲۱ | ۲۱ آوریل ۲۰۰۰

در خانه بودم. بیشتر در حیاط منزل، مطالعه داشتم و قدم می‌زدم. ظهر بچه‌ها جمع بودند. محسن، [مدیر دفتر نشر معارف انقلاب]، پیشنهاد تهیه کتابی در جواب نقدهای نادرست ماه‌های اخیر مطبوعات چپ را نمود؛ موافقت کردم. مهدی، نتایج شمارش بیش از ۱۰۰ صندوق رأی مورد شکایت را آورد که تفاوتی با بازشماری مرحله قبل ندارد. 

حمید طباطبایی آمد. وضع زندگی ایرانیان ساکن در سوئد را توضیح داد؛ از جمله مسکن، شغل، تحصیل، قیمت‌ها؛ تعداد ایرانی‌ها، بین ۶۰ تا ۹۰ هزار نفر گفته می‌شود. مساعدت خواست، برای انتقال زمین طرح گاوداری از خود به تعاونی ایرانیان مقیم سوئد که به آن‌ها واگذار کرده است؛ گفتم، چون آن‌ها را نمی‌شناسم، مناسب نیست دخالت کنم. گفت، وضع روحی برادرش حسام که در لس‌آنجلس است، خوب نیست. 

در تمامی نمازهای‌ جمعه امروز، بدون استثناء ائمه‌جمعه و سخنرانان پیش از نماز، حملات شدیدی به شرکت‌کنندگان در کنفرانس برلین کرده‌اند؛ آقایان مهندس [عز‌ت‌الله] سحابی، اکبر گنجی، [علی] افشاری، [محمود] دولت‌آبادی، [حسن] یوسفی‌اشکوری، [پرویز] کردوانی و [حمیدرضا] جلایی‌پور و خانم‌ها جمیله کدیور، شهلا لاهیجی و… به دعوت بنیاد هاینریش بول، از شاخه‌های حزب سبز آلمان، به عنوان بحث درباره «ایران بعد از انتخابات» و بررسی برنامه مجلس ششم، در این اجلاس شرکت کرده‌اند. بد برگزار شده و باعث آبروریزی؛ با افشاگری صداوسیما به زحمت افتاده‌اند. 

در اکثر شهرها، تظاهرات و راهپیمایی بر علیه آن‌ها بوده؛ در دو سه شهر مثل گرگان و اصفهان، از صداوسیما هم به خاطر پخش بخشی از فیلم اجلاس انتقاد شده و نیز از به اصطلاح اصلاح‌طلبان هم به تبعیت از خطبه‌های جمعه قبل رهبری، به عنوان اصلاحات آمریکایی، انتقاد شدید شده است. در مطبوعات دوم خردادی هم به تبلیغ سخنرانی دیروز رهبری در همه نمازهای ‌جمعه و راهپیمایی انتقاد شده. صداوسیما هم وقت زیادی از برنامه‌های خود را به همین مسائل اختصاص داده است. 

رسانه‌های خارجی هم به این مسائل پرداخته‌اند، ولی سعی می‌کنند انتقادات رهبری را به تبع سیاست دوم خردادی‌ها در داخل، به خاطر نگرانی از ضربه به اصلاحات، کمرنگ کنند. آمریکا، ضمن ابراز نگرانی از آسیب دیدن مطبوعات، به ایران هشدار داده است. 

شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۷۹ | ۱۷ محرم ۱۴۲۱ | ۲۲ آوریل ۲۰۰۰

مجمع [تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشت. اعضا خواستند، بیانیه‌ای در تأیید اظهارات رهبری و اجرای نظراتشان داده شود. سیاست‌های کلی بخش حمل و نقل هم تصویب شد. ظهر آقایان [محمدرضا مهدوی‌کنی، محمد یزدی، عباس واعظ] طبسی، [احمد] جنتی، [علی‌اکبر] ناطق [نوری] و [قربانعلی] دُرّی [نجف‌آبادی]، میهمانم بودند. در مورد انتخابات تهران گفتند، آن قدر از صندوق‌های رأی شمرده شود که ابهام‌ها برطرف شود و بر لزوم پیگیری قوه قضاییه برای اجرای نظر رهبری در مورد مطبوعات تأکید شد. 

عصر آقایان [عبدالمجید] معادیخواه، [رئیس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی] و [ابوالفضل] شکوری آمدند و خواستند، مشکل زمین بنیاد تاریخ را که در شهرداری [منطقه سه تهران] به وجود آمده، حل کنیم. درباره عواقب احتمالی مشاجرات جاری بحث شد. آقای شکوری که در زنجان، به مرحله دوم انتخابات راه یافته، خواست به [حزب] کارگزاران [سازندگی] بگویم، هزینه تبلیغاتش را بدهند. به آقای [مرتضی] الویری، [شهردار تهران] گفتم که برای حل مشکل زمین بنیاد تاریخ، کمک کنند. 

امروز آقای اکبر گنجی را به زندان بردند و افراد مشابه او هم نگران‌اند و نیز مطبوعات دوم خردادی هم از احتمال تعطیلی، اظهار نگرانی می‌کنند. آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور] در دانشگاه تهران، مطالب دوپهلویی در مورد مسائل جاری گفته است ‌که ظاهراً هر دو طرف را قانع نخواهد کرد؛ رسانه‌های راست از ایشان خواسته‌اند، نظر صریحی اعلان نماید. 

یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۷۹ | ۱۸ محرم ۱۴۲۱ | ۲۳ آوریل ۲۰۰۰

اعضای هیأت مدیره تعاونی مسکن ناجا [= نیروی انتظامی] آمدند. شکایت داشتند از شهرداری تهران که زمین تعاونی را خارج از محدوده کرده و طرح فضای سبز روی آن گذاشته و عوض آن را نداده است؛ ده سال پیش از بنیاد مستضعفان خریده‌اند. آقای طاها هاشمی، [نماینده قم] آمد و گفت، [آقای عطاءالله مهاجرانی]، وزیر [فرهنگ و] ارشاد [اسلامی]، ریاست سازمان [فرهنگ و] ارتباطات [اسلامی] را به او پیشنهاد کرده و رهبری باید تأیید کنند؛ از من خواست که از رهبری بخواهم، بپذیرند. 

آقای ابراهیم رئیسی، رئیس [سازمان] بازرسی ‌کل‌ کشور آمد. با اظهار نگرانی از وضع کشور و عمل دولت گفت، آقای [سیدمحمد] خاتمی، برخلاف ادعای نقدپذیری، کوچکترین اعتراضی را تحمل نمی‌کند و اخیراً که بازرسی براساس وظیفه خود، وضع بد بعضی از اُرگان‌ها را گفته، ایشان رنجیده و اعتراض‌ کرده است و نیز از اظهارات دیروز ایشان در دانشگاه [تهران] و اظهارات وزیر ارشاد در مورد مطبوعات، انتقاد داشت. گفت، گروهی مرکب از او و آقایان [محمدهادی] مروی، [معاون اول رئیس قوه قضاییه]، [عباسعلی] علیزاده، [رئیس کل دادگستری استان تهران]، [غلامحسین] محسنی [اژه‌ای، دادستان دادگاه ویژه روحانیت] و [عبدالرضا] ایزدپناه، [معاون اجتماعی قوه قضاییه]، از سوی آقای [سیدمحمود هاشمی] شاهرودی، [رئیس قوه قضاییه]، مأمور تأمین نظر رهبری در مورد مطبوعات شده‌اند و کارشان را با دستگیری افرادی آغاز کرده‌اند. گفت، در سفر به یزد از فولاد آلیاژی و طرح آبرسانی بازدید کرده و پی به عظمت برنامه‌های سازندگی برده‌ام. 

عصر آقای [احمد] جنتی، [دبیر شورای نگهبان] آمد و توضیحی در مورد بازشماری ‌آرای تهران و برنامه‌ کار داد و گفت، مشغول ایجاد ساختار مناسب برای شورای نگهبان است. آشیخ قدرت علیخانی، نماینده [منتخب] قزوین آمد و گفت، جناح دوم خرداد، از درون دچار چنددستگی و تشتت شده و پس از ترور آقای [سعید] حجاریان و اظهارات رهبری ترسیده‌اند. 

ائمه‌جمعه استان اصفهان آمدند؛ حدود چهل نفر به جز آقای [سیدجلال‌الدین] طاهری، [امام جمعه اصفهان] که با آن‌ها هماهنگ نیست. گزارش دادند. آقای [جواد] مقصودی، رئیس ستاد [برگزاری] نمازجمعه صحبت ‌کرد. من هم درباره نقش روحانیت و نمازجمعه‌ها در تحکیم انقلاب و توطئه‌های دشمنان خارجی و داخلی صحبت ‌کردم. نماز جماعت خواندیم و شام صرف شد. عکس دسته‌جمعی گرفتیم و از کتاب‌هایم به آن‌ها هدیه دادم. از کمک‌هایی که در دوران ریاست‌جمهوری به آن‌ها کرده‌ام، تشکر کردند و اظهار نگرانی از اختلافات و مشاجرات نمودند. 

اعلان شد، روزنامه‌های «عصر آزادگان» و «فتح» و نیز مجله «ایران فردا» توقیف شده‌اند. آقای لطیف صفری، [مدیرمسئول روزنامه توقیف‌شده نشاط] هم که قبلاً محکوم شده بود، به زندان رفته است. 

دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۷۹ | ۱۹ محرم ۱۴۲۱ | ۲۴ آوریل ۲۰۰۰

آقای مسیح مهاجری، [مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] آمد. در مورد تعطیل ‌شدن دوازده روزنامه و مجله که دیشب به حکم دادگاه انجام شده، مطالبی داشت و برای نحوه تبلیغات و توضیحات مشورت کرد. خواست ‌که من هم درباره مسائل اخیر، بیشتر حرف بزنم. دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. توضیحاتی در مورد اشکالات انتخابات تهران داد و گفت، اگر شورای نگهبان بخواهد به قانون عمل کند، باید آن را ابطال کند. آقای [سیدمحمود] کاظمی‌دینان، نماینده مجلس از آمل در مجلس ششم آمد و از متروک ماندن طرح‌های مهم کانال سراسری آستارا-گرگان و سد منگول که در دولت سازندگی پیگیری می‌شد، اظهار تأسف کرد. خواست که به مجلس بروم. 

ناهار، هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان میهمانم بودند. درباره اجلاس آینده و نیازهای نمایندگان و ساخت مرکز خبرگان در قم مصوباتی داشتیم. درباره مسائل سیاسی کشور، بحث و نسبت به اختلافات رهبری و آقای خاتمی، اظهار نگرانی شد؛ گرچه به ظاهر دوست‌اند. آقای [علی] مشکینی، [رئیس مجلس خبرگان]، برای استراحت ماندند. عصر بعد از استراحت، درباره حوزه [علمیه] قم و جامعه مدرسین و مراجع مذاکره کردیم. گفتند، اکثر اعضای قدیمی [جامعه] مدرسین، بعد از اضافه شدن اعضای جدید، در جلسات شرکت نمی‌کنند و جمعی از مراجع، راجع به مسائل انقلاب، بی‌تفاوت شده‌اند. 

آقای [احمد محسنی] گرکانی، امام‌جمعه اراک آمد. از وضع فرهنگی و سیاسی اقتصادی‌ کشور، اظهار نگرانی‌ کرد و گفت، از سال ۱۳۷۶ تحت تأثیر مصوبه دولت سازندگی، در مورد پرداخت جایزه دولت به اندازه جمع شدن وجوه زکات، برای طرح‌های تعاونی روستاها، حدود ۴۰ میلیون تومان زکات جمع شده، ولی در سال‌های بعد کم شده است. برای مصلای اراک، استمداد کرد. آقای [سیدفخرالدین] فال‌اسیری، نماینده سابق مجلس از نیریز و رئیس حوزه علمیه نیریز آمد و برای کانون جوانان که تأسیس کرده است، استمداد کرد. 

دوم‌خردادی‌ها، به خاطر توقیف دوازده نشریه آن‌ها و نگرانی از توقیف سایر نشریه‌هایشان، ناراحت‌اند و خواسته‌اند، طرفدارانشان آرامش را حفظ کنند. در سراسر کشور، حوزه‌های علمیه، در اعتراض به وضع فرهنگی دولت، تعطیل و اجتماع و سخنرانی داشتند. رسانه‌های غربی، سروصدای زیادی در مورد تعطیلی جراید راه انداخته‌اند. 

سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۷۹ | ۲۰ محرم ۱۴۲۱ | ۲۵ آوریل ۲۰۰۰

آقای [حسین] محلوجی، [وزیر سابق معادن و فلزات] آمد و صحبت‌های ملاقات‌های قبل را تکرار کرد. در مورد سوءعملکرد دولت و جناح چپ و چاره‌جویی برای آینده و ابراز امیدواری به ادامه اقدامات اخیر رهبری [مطالبی گفت]. آقای دکتر [عباس] شیبانی، [نماینده تهران] آمد و خواست، وقتی برای ملاقات اعضای انجمن اسلامی پزشکان بگذارم. گفت، دارد یادداشت‌های مذاکرات شورای انقلاب را ویراستاری می‌کند؛ ناقص نوشته شده است. 

آقای محسن رضایی، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. گفت، قصد دارد حزبی تشکیل بدهد و مشورت کرد. آقای علی لاریجانی، [رئیس سازمان صداوسیما] آمد. گفت، بعد از توقیف روزنامه صبح امروز، آقای [سیدمحمود] هاشمی‌شاهرودی، [رئیس قوه قضاییه]، خواسته رفع منع شود، چون امروز دادگاه آقای [سعید] حجاریان است. بعداً آقای [سیدعلی‌اصغر] حجازی، [از دفتر رهبری] گفت، آقای [غلامحسین] محسنی [اژه‌ای، رئیس مجتمع قضایی کارکنان دولت]، در توقیف تک‌روی کرده بوده و قرار بوده با مشورت جمع بشود، حکم لغو شده است. آقای [علی] لاریجانی، سه ساعت فیلم کنفرانس برلین را نیز آورد و برای انتشار بخشی دیگر [در تلویزیون] مشورت ‌کرد. گفتم، پس از دیدن نظر می‌دهم. از تحرکات [دفتر] تحکیم وحدت، در حمایت از جراید توقیف‌شده، خبر داد. 

آقای [امیر] تهرانی از وزارت اطلاعات آمد. از فشار آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور] بر وزارت، برای تصفیه نیروهای مخالف چپ و ضعف آقای [علی] یونسی، [وزیر اطلاعات] در این خصوص گفت. عصر مصاحبه‌ای با سیما، برای تاریخ انقلاب و نهضت روحانیت کردم. 

شب میهمان رهبری بودم. کسالت دارند و خسته‌اند. گفتند، امروز آقایان [مهدی] کروبی، [دبیرکل مجمع روحانیون مبارز]، بهزاد نبوی، [عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی]، [محمدعلی] نجفی، [عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی]، محمدرضا خاتمی، [منتخب اول مجلس ششم در حوزه انتخابیه تهران] و [محمد] سلامتی، [دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی] آمده‌اند و خواسته‌اند که به توقیف روزنامه‌ها پایان داده شود. آقای نجفی و بهزاد، بد حرف زده‌اند و ایشان برخورد تُندی با آن‌ها کرده‌اند؛ جا خورده‌اند. گفتند، آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور] هم امروز عصر برای کم شدن فشار از روی مطبوعات، درخواست شفاعت داشت، ولی رهبری خطر این وضع مطبوعات را برای او و آن‌ها توضیح داده است. گفتند، آقای عبدالله نوری، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به حساب نیاید. [آقای خاتمی]، گفته است که اگر ده روز صبر می‌کردند، خود او آن‌ها را اصلاح می‌کرده و ایشان گفته‌اند که بارها به او تذکر داده‌اند و عمل نکرده و گفته‌اند که ایشان گرچه بعد از صحبت‌های پنج‌شنبه، توقع اقدام از سوی قوه قضاییه داشته‌اند، ولی خبر نداشته‌اند که چه می‌کنند. امروز در چند دانشگاه، در مخالفت با تعطیلی جراید، تظاهرات بوده است. 

چهارشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۷۹ | ۲۱ محرم ۱۴۲۱ | ۲۶ آوریل ۲۰۰۰

آقای علی لاریجانی، [رئیس سازمان صداوسیما] آمد. می‌خواست نتایج مذاکرات دیشب من با رهبری درباره مطبوعات و انتخابات و مسائل دیگر سیاسی کشور را بداند. پیشنهاد داشت که [حزب] کارگزاران [سازندگی]، باید مواضع درست و روشنی بگیرند. گفت، خبر اظهارات رهبری به سران دوم خرداد، امروز پخش می‌شود؛ تُند و افشاگر است. آیت‌الله خامنه‌ای، دیشب به من گفته بودند که بخشی از صحبت‌ها را پخش می‌کنند و در حقیقت، برخورد صریحی با افکار و عمل آن‌هاست؛ گرچه از آقای خاتمی هم سلب اعتمادشان شده، ولی احترام او را حفظ می‌کنند و حرف‌هایی ‌که می‌خواهند به او بزنند، به هوادارانش می‌گویند، ولی در جلسه خصوصی به او گفته‌اند که اظهار او در مورد جلسه [کنفرانس] برلین که گفته بود، این‌گونه جلسات زیاد بوده، درست نیست و نیز انتقاد آقای خاتمی به صداوسیما در مورد پخش فیلم جلسه را نادرست خوانده بودند و آن را کار درستی می‌دانند. 

بالاخره امشب صحبت‌های ایشان پخش شد. در مورد مطبوعات، برلین و اصلاحات و سایر مسائل جاری، نظرات دوم خردادی‌ها را رد کرده‌اند؛ احتمالاً برای آن‌ها گران تمام می‌شود. گرچه سیاست آن‌ها مماشات و کوتاه آمدن تا تشکیل مجلس است. می‌ترسند، اگر اوضاع داغ بشود، برای تشکیل مجلس مشکلی پیش بیاید. 

آقای [محمد] رجبی [دوانی]، رایزن فرهنگی‌مان در آلمان آمد و خبرهایی از مقدمات تشکیل کنفرانس برلین داد و گفت، با هماهنگی وزارت امور خارجه و سفارت بوده و از ماه‌ها پیش، برنامه‌ریزی شده و بنا بوده چهار کنفرانس تشکیل شود و صهیونیست‌ها که در آلمان خیلی قوی هستند، پشت‌ آن‌اند. از ضعف ارتباط سفارت با ایرانیان مقیم آلمان‌ گفت. معتقد است، بسیاری از آن‌ها به اسلام و عرفان و معنویت رو آورده‌اند و در سفر حج امسال، هفت کاروان رسمی از ایرانی‌های مقیم خارج و صدها نفر به صورت منفرد، در حج بوده‌اند و مثنوی [مولوی] که به انگلیسی هم ترجمه شده، در غرب و به‌خصوص آمریکا، انتشار وسیعی دارد و یک و نیم میلیون نسخه در آمریکا توزیع شده است. گفت، سفارت ما در آلمان، حقایق آنجا را به ایران منعکس نمی‌کند. 

آقای دکتر [محمد] فرخی، منتخب مردم جیرفت آمد. از ابطال انتخابات توسط شورای نگهبان شکایت داشت و گریه کرد؛ احساس مظلومیت می‌کند. نامزد [حزب] کارگزاران است. یک پای او به خاطر [بیماری] فلج اطفال، از بچگی فلج است. اعلان کرده، مردم شلوغ نکنند؛ متهم است، با پول رأی جذب کرده؛ گفت، پولی نداشته، فقط پنج و نیم میلیون تومان پول از کارگزاران گرفته و خرج کرده است. 

اخوی محمد، [رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی] آمد. مشورت ‌کرد، برای بیانیه‌ای از سوی کمیته سیاسی حزب کارگزاران، در تأیید مواضع رهبری و گفت، مخالف مواضع حزب می‌شود که با هماهنگی دوم خردادی‌ها، در مسأله کنفرانس برلین و مطبوعات، موضع گرفته‌اند. 

حملات هوایی گاه به گاه آمریکا و انگلیس به عراق ادامه دارد. مسأله کودک کوبایی در آمریکا هنوز داغ است. عصر دکتر [عبدالله] جاسبی، [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. گزارشی از برنامه اجلاس هیأت اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام [آیسسکو]، داد. سپس اعضای هیأت اجرایی آمدند؛ میهمان دانشگاه آزاد اسلامی هستند که عضو اتحادیه شده است. آقای دکتر [عبدالعزیز] التویجری، دبیرکل اتحادیه [آیسسکو]، گزارش کار داد و از توسعه آموزش عالی در ایران و به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی، قدردانی‌ کرد. من هم صحبت مفصلی در مورد ضرورت همکاری کشورهای اسلامی در مسائل آموزشی و تحقیقی و بازیابی جایگاه اسلام در دانش و تحقیق نمودم و گفتم، از همکاری ایران در تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شود. 

در تعدادی از دانشگاه‌ها، دانشجویان تجمع و اعتراض در مورد تعطیلی مطبوعات و پخش فیلم برلین داشته‌اند. اعلام شد که هشت نفر از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای آزاد شده‌اند؛ مسأله جدیدی خواهد شد. 

منبع : تاریخ ایران

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین