برقراری تعادل در بازار طلا و سکه/ بهترین نوع سرمایه‌گذاری در بازار طلا کدام است؟
کد خبر: 13545

برقراری تعادل در بازار طلا و سکه/ بهترین نوع سرمایه‌گذاری در بازار طلا کدام است؟

بازار طلا آغاز هفته را برخلاف هفته گذشته با روندی کاهشی آغاز کرد، وضعیتی که به گفته «محمد کشتی‌آرای» فعال بازار طلا نشان‌دهنده برقراری تعادل عرضه و تقاضا و خروج هیجان کاذب از بازار است.

بیان فردا | بازار طلا آغاز هفته را برخلاف هفته گذشته با روندی کاهشی آغاز کرد. بر این اساس تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۰.۹ درصد کاهش به ۲ میلیون و ۴۵۳ هزار تومان رسیده است، سکه امامی با کاهش ۰.۳۹ درصدی با قیمت ۲۹ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان و هر مثقال طلا با ۰.۸۸ درصد کاهش نسبت به دیروز ۱۰ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان فروخته می‌شود. وضعیتی که به گفته «محمد کشتی‌آرای» فعال بازار طلا نشان‌دهنده برقراری تعادل عرضه و تقاضا و خروج هیجان کاذب از بازار است.

تغییرات مختصر در حباب سکه

کشتی‌آرای در توضیح وضعیت جاری در بازار طلا می‌گوید: در هفته گذشته قیمت جهانی طلا با توجه به شروع مجدد جنگ خاورمیانه حالت صعودی به خود گرفت و به یک رکورد جدید قیمتی دست پیدا کرد. اول هفته قیمت هر اونس طلا تا ۲ هزار و ۷۲ دلار رفت. همین موضوع سبب شد قیمت طلا و سکه نیز در بازار داخلی تحت تاثیر این عامل افزایش پیدا کند. از طرفی قیمت ارز با کاهش همراه بود و در نتیجه نوساناتی در بازار طلا داشتیم.

به گفته او درحال حاضر قیمت هر اونس طلا به ۲ هزار و ۴ دلار رسیده و به نسبت شنبه گذشته ۶۸ دلار کاهش پیدا کرده است. در نتیجه قیمت سکه و طلا نسبت به روز‌های پایانی هفته مقداری با تعدیل همراه شده و با توجه به همین موضوع داد و ستد‌ها کاهش پیدا کرده است. در بازار شنبه (دیروز) نیز حباب سکه با تغییرات مختصری همراه بوده و مقدار آن ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است، اما این حباب در قیمت طلا وجود ندارد. به طور کلی می‌توان گفت تعادل برقرار است و هیجان کاذبی در بازار مشاهده نمی‌شود، به همین دلیل قیمت‌ها واقعی هستند.

تقاضای مصرفی، تقاضای غالب بازار طلا

به دنبال رکودی که از ابتدای امسال در بازار‌های کشور حاکم شده، شاید طلا بیشتر از همه متضرر شده باشد، وضعیتی که در گفتگو‌های گذشته اقتصاد ۲۴ با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ناشی از کاهش شدید قدرت خرید جامعه است. به گفته او دغدغه نیاز‌های اساسی، میل به خرید طلا را به شدت کاهش داده و بسیاری از واحد‌های تولیدی طلا را نیز به تعطیلی کشانده است.

محمد کشتی آرای یکی از دلایل مهم کاهش تقاضا را خروج تقاضای سرمایه‌ای از بازار و حرکت آن به سمت صندوق‌های طلای بورس می‌داند. به گفته او با توجه به ایجاد صندوق‌های طلا، سرمایه گذاری روی طلا از بازار فیزیکی به سمت این صندوق‌ها کوچ کرده است. بنابرین تقاضای سرمایه‌ای از بازار سنتی خارج شده و بازار فیزیکی طلا و جواهر کشور کاملا مصرفی است، یعنی تقاضایی اگر وجود دارد برای زیورآلات و داد و ستد‌های عادی است.

او در این باره می‌گوید: دلیل اقبال سرمایه گذاران به صندوق‌های طلا، ایمنی و شفافیت بیشتر آن‌هاست. از سویی مهم‌ترین عامل معافیت مالیاتی برای این نوع معاملات‌هاست. در نتیجه سرمایه گذار ترجیح می‌دهد به سمت این صندوق‌ها برود.

خرید شمش و طلای آبشده، بهترین راه برای سرمایه گذاری

به گزارش اقتصاد ۲۴ این نوع سرمایه‌گذاری مزیت‌هایی را نیز به همراه دارد که در حال حاضر به گفته کشتی‌آرای انواع قطعات طلا شامل طلای آبشده و شمش طلا و... به سمت آن حرکت کرده‌اند. بر این اساس سرمایه گذاران با عدم محدودیتی که در این صندوق‌ها وجود دارد می‌توانند حتی یک دهم گرم یا یک گرم طلا خرید انجام دهد.

 به گفته این فعال بازار طلا، سرمایه گذران می‌توانند طلا را یا به صورت فیزیکی دریافت و یا به صورت کاغذی سپرده کنند؛ بنابراین از نظر اقتصادی بهتر این است که برای خرید شمش و طلای آبشده به سراغ بورس کالا رفت. دلیل وجود تعادل در عرضه و تقاضای بازار فیزیکی نیز همین عامل است و در حال حاضر تنها متقاضیان مصرفی و روزانه در بازار سنتی وجود دارند. البته این تغییرات مربوط به تهران است و ممکن است در شهرستان‌ها هنوز خطرات و زیان‌های ناشی از خرید طلای آبشده وجود داشته باشد.

پیش بینی بازار طلا در گرو جنگ منطقه

محمد کشتی‌آرای در پاسخی مبنی بر پیش‌بینی قیمت طلا می‌گوید: پیش بینی روند بازار طلا در حال حاضر به دلیل تحولات سیاسی جهان و جنگ منطقه دشوار است؛ تنها نکته‌ای که وجود دارد قیمت ارز است که در حال حاضر به دلیل کنترل آن توسط بانک مرکزی و افزایش درآمد‌های نفتی احتمالا ثابت بماند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین