پیش‌بینی اقتصاددانان ارشد جهان از «کاهش شدید رشد اقتصادی دنیا» در سال ۲۰۲۴
کد خبر: 15216

پیش‌بینی اقتصاددانان ارشد جهان از «کاهش شدید رشد اقتصادی دنیا» در سال ۲۰۲۴

اکثریت مطلق اقتصاددانانی که در نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده‌اند، پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد جهان در سال جاری ضعیف خواهد شد

بیان فردا | شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نوشت: طبق پیش‌بینی شماری از اقتصاددانان ارشد در مجمع جهانی اقتصاد، افزایش شکاف‌ها و تنش‌های ژئوپلیتیکی موجب کاهش و تضعیف رشد اقتصادی جهان در سال جاری خواهد شد. در این مطلب به این موضوع اشاره شده که طبق آخرین نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد از اقتصاددانان ارشد، چشم‌انداز آینده اقتصاد جهانی سرشار از عدم قطعیت و ابهام است. به عبارت بهتر حدود ۵۶ درصد از اقتصاددانانی که مورد سوال قرار گرفته‌اند، گفته‌اند که انتظار دارند اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴ ضعیف شود. مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود در این زمینه می‌گوید که «حدود ۸۷ درصد پاسخ‌دهندگان انتظار دارند تحولات ژئوپلیتیک اخیر نوسانات اقتصاد جهانی را در سه سال آینده افزایش دهد و در این میان هشت نفر از هر ده نفر اقتصاددان نیز انتظار دارند که این تحولات نوسانات بازارهای سهام را افزایش دهد».

اکثریت مطلق اقتصاددانانی که در نظرسنجی مجمع جهانی اقتصاد شرکت کرده‌اند، پیش‌بینی می‌کنند که اقتصاد جهان در سال جاری ضعیف خواهد شد- و در عین حال عقیده دارند که گسستگی ژئوپلیتیک در سراسر جهان عمیق‌تر خواهد شد.

در گزارش مجمع جهانی اقتصاد که اواسط هفته گذشته منتشر شد آمده که «چشم‌انداز اقتصادی جهان هم‌چنان ضعیف و سرشار از عدم قطعیت و ابهام خواهد بود».

«در شرایطی که شاهد پیشرفت‌های مثبتی مانند کاهش فشارهای تورمی و پیشرفت‌هایی در زمینه هوش مصنوعی هستیم، اما به دلیل این که فعالیت‌های اقتصادی در سراسر جهان هم‌چنان کند و شرایط مالی هم‌چنان تنگ است و شکاف‌های ژئوپلیتیکی و فشارهای اجتماعی هم‌چنان در حال رشد و افزایش هستند، کسب‌وکارها و سیاست‌گذاران اقتصادی با تداوم نوسانات و بادهای مخالف زیادی مواجه‌اند».

نظرسنجی از ۳۰ اقتصاددان ارشد بین نوامبر و دسامبر سال گذشته نشان می‌دهد که ۵۶ درصد از کسانی که مورد پرسش قرار گرفته‌اند انتظار دارند اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۴ ضعیف‌تر خواهد شد و این در حالی است که ۲۰ درصد از اقتصاددانان مورد پرسش انتظار ثابت و بدون تغییر باقی ماندن اوضاع و ۲۳ درصد نیز شرایط اقتصادی تا حدودی قوی‌تری را پیش‌بینی کرده‌اند.

در عین حال صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ اندکی کاهش خواهد یافت و از ۳ درصد در سال گذشته به ۲.۹ درصد خواهد رسید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین