نتایج یک مطالعه جدید: مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده با بروز ۳۲ بیماری ارتباط مستقیم دارند
کد خبر: 16451

نتایج یک مطالعه جدید: مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده با بروز ۳۲ بیماری ارتباط مستقیم دارند

محققان ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض غذاهای فوق فرآوری شده و ۳۲ پارامتر سلامتی که شامل مرگ و میر، سرطان، و پیامدهای سلامت روانی، تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی و متابولیک، یافت کرده اند.

بیان فردا | تن و جان| نتایج یکی از بزرگترین بررسی‌‌های جهان درباره غذاهای فرآوری شده، نشان می‌دهد که مصرف غذای فوق فرآوری شده (UPF) با بروز ۳۲ بیماری از جمله بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع ۲، سلامت روان و مرگ زودرس رابطه مستقیم دارد.

براساس نتایج منتشر شده این تحقیق در مجله تخصصی «BMJ» بروز برخی از بیماری‌ها با افزایش مصرف جهانی غذاهای فوق فرآوری شده مانند غلات، میله‌های پروتئینی، نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای آماده و فست فود ارتباط دارد و رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده، می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

محققان از دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در ایالات متحده، دانشگاه سیدنی و دانشگاه سوربن در فرانسه در این مطالعه، نوع تغذیه حدود ۱۰ میلیون نفر را بررسی و تاکید کردند که لازم است که در سطح دنیا اقداماتی برای کاهش غذاهای فوق فرآوری شده انجام شود.

آنها می‌گویند: «ارتباط مستقیمی بین قرار گرفتن در معرض غذاهای فوق فرآوری شده و ۳۲ پارامتر سلامتی که شامل مرگ و میر، سرطان، و پیامدهای سلامت روانی، تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی و متابولیک، یافت شده است».

غذاهای فوق فرآوری شده، شامل کنسرو‌ها، تنقلات، نوشابه‌های گازدار، غلات شیرین و غذاهای آماده یا نیمه آماده که تحت فرآیندهای صنعتی متعددی قرار می‌گیرند و اغلب حاوی رنگ‌‌های خوراکی، امولسیفایرها، طعم دهنده‌ها و سایر افزودنی‌ها هستند. این محصولات معمولا دارای قند، چربی یا نمک زیاد هستند و ویتامین و فیبر کمی دارند.

هرچند مطالعات قبلی نیز نشان داده بود که محصولات فوق فرآوری شده برای سلامت مضر هستند اما تا پیش از این بررسی جامعی صورت نگرفته و ارزیابی گسترده‌ای از شواهد در این زمینه ارائه نشده بود.

براساس این مطالعه مصرف بالا غذاهای فوق فرآوری شده با ۵۰ درصد افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، ۴۸ تا ۵۳ درصد بیشتر خطر اضطراب و اختلالات روانی رایج و ۱۲ درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

همچنین شواهدی مبنی بر ارتباط بین این محصولات با بیماری آسم، سلامت دستگاه گوارش، برخی سرطان‌ها و عوامل خطرساز متابولیک قلبی، مانند چربی خون بالا وجود دارد.

دکتر کریس ون تولکن، دانشیار دانشگاه کالج لندن و یکی از متخصصان برجسته در خصوص غذاهای فوق فرآوری شده، می‌گوید که یافته‌های این مطالعه «کاملاً مطابق» با «تعداد زیادی از مطالعات مستقل» است که به وضوح رژیم غذایی سرشار از UPF را به چندین پیامد مخرب سلامت از جمله مرگ زودهنگام مرتبط می‌دانند».

او همچنین افزود: «ما می‌دانیم که این غذاها اغلب دارای چربی اشباع شده، نمک و شکر آزاد هستند و به بدن آسیب می‌رسانند.»

این محصولات خوراکی معمولا به گونه‌ای تبلیغ و به بازار عرضه می‌شوند که مصرف مازاد را افزایش می‌دهد. به گفته متخصصان محصولات فوق فرآوری شده معمولا در جوامع محروم بیشتر به فروش می‌رسند.

محققانی از برزیل در یک مقاله مرتبط می‌گویند که غذاهای فوق فرآوری شده «اغلب مواد ارزان قیمتی هستند که با دخالت مواد شیمیایی دستکاری می‌شوند» و «با استفاده از ترکیبی از طعم‌ها، رنگ‌ها، امولسیفایرها و سایر افزودنی‌ها خوش طعم و جذاب می‌شوند».

آنها همچنین در این مقاله تاکید کردند: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که سازمان ملل، به همراه کشورهای عضو، در قالب یک کنوانسیون، مشابه چارچوبی که در خصوص دخانیات ایجاد، مقرراتی نیز در مورد غذاهای فوق فرآوری شده وضع کنند».

در همین حال، یک مطالعه جداگانه که در مجله سلامت عمومی «Lancet» منتشر شده است نشان می‌دهد که اگر همه رستوران‌ها، فست‌فودها، کافه‌ها، میخانه‌ها و غذاخوری‌ها کالری را در منوی غذایی خود قرار دهند، می‌توان از بیش از ۹ هزار مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در دو دهه آینده در انگلیس جلوگیری کرد.

منبع : یورونیوز

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین