تصمیم اسرائیل برای حمله زمینی محدود به غزه با هماهنگی آمریکا بوده
کد خبر: 10852

تصمیم اسرائیل برای حمله زمینی محدود به غزه با هماهنگی آمریکا بوده

روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌های این کشور گزارش داد تصمیم اسرائیل برای دست نگه داشتن در انجام حمله تمام‌عیار به نوار غزه و در عوض یورش‌های زمینی محدودتر، همسو با پیشنهادات وزیر دفاع ایالات متحده است.

 

بیان فردا | روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد تصمیم آشکار رژیم صهیونیستی برای توقف حمله تمام‌عیار به نوار غزه و در عوض انجام حملات زمینی محدودتر دستکم در ابتدا، همسو با پیشنهادات «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکاست که در روزهای اخیر به همتایان اسرائیلی خود ارائه کرده است. 

 طبق این گزارش، مقامات دولت بایدن هشدار دادند گفتن این که اسرائیل در نهایت چه خواهد کرد، دشوار است، زیرا افزایش حملات هوایی و گسترش تهاجمات زمینی در سه روز گذشته نشان‌دهنده موضع تهاجمی‌تر است. 

به نوشته این گزارش، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شنبه شب گفت نیروهای تل‌آویو جمعه برای آغاز «مرحله دوم جنگ» وارد نوار غزه شدند اما او این اقدام را حمله توصیف نکرد. مقام‌های نظامی اوایل شنبه گفتند نیروهای اسرائیلی وارد بخش شمالی نوار غزه شده و عصر شنبه در آنجا مانده‌اند. 

مقام‌های آمریکایی شنبه به نیویورک تایمز گفتند تاکنون تهاجمات به غزه توسط نیروهای زمینی اسرائیل کوچکتر و کمتر متمرکز از آنچه است که مقام‌های نظامی اسرائیلی در ابتدا برای آستین و سایر مقام‌های نظامی آمریکا توصیف کرده بودند.

به نوشته نیویورک تایمز، «در واقع، طرح‌های اولیه حمله، مقام‌های آمریکایی را نگران کرد که گفته بودند اهدافِ نظامی قابل دستیابی ندارد و ارتش اسرائیل هنوز آماده آغاز حمله زمینی نیست». 

یک مقام آمریکایی ناشناس شنبه گفت اسرائیلی‌ها پس از تلاش هماهنگ آستین و سایر مقامات، طرح خود را بهبود و اصلاح کردند. با این حال، طبق این گزارش، مقام‌های دولت بایدن تاکید کرده‌اند ایالات متحده به اسرائیل نگفته چه کار کند و همچنان از حمله زمینی حمایت می‌کند.

به نوشته این گزارش، سایر عواملی که به احتمال زیاد بر برنامه‌ریزی جنگ رژیم صهیونیستی اثر گذاشته، تاثیر احتمالی حمله، بر مذاکرات درباره آزادی «گروگان‌ها» و این واقعیت است که سران سیاسی و نظامی اسرائیل بر سر چگونگی، زمان و حتی انجام حمله اختلاف نظر داشته‌اند.

اما مقام‌های فعلی و سابق پنتاگون و همچنین فرماندهان آمریکایی سابق که عملیات‌های نظامی شهری انجام داده‌اند شنبه ادعا کردند به نظر می‌رسد تل‌آویو در حال انجام عملیات مرحله‌ای است و واحدهای شناسایی کوچکتر به سمت غزه پیشروی می‌کنند تا نیروهای حماس را مکان‌یابی کنند، با آن‌ها درگیر شوند و آسیب‌پذیری‌های آن‌ها را شناسایی کنند. 

«میک مولروی» مقام ارشد سابق سیاست خاورمیانه در پنتاگون و افسر بازنشسته سیا در این خصوص گفت: به محض آن که ضعف‌ها وشکاف‌ها کشف شود، نیروی تهاجمی اصلی را وارد می‌کنند. 

به ادعای «فردریک بی.هاجز» ژنرال سه ستاره بازنشسته ارتش آمریکا که زمانی در عراق حضور داشته، «به نظر می‌رسد این تاکتیک راهی برای نیروهای اسرائیلی است تا تلفات و همچنین خسارات جانبی به ساختمان‌ها را محدود کنند».

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین