از استان‌های رئیس جمهور پرور چه می‌دانید؟
کد خبر: 14834

از استان‌های رئیس جمهور پرور چه می‌دانید؟

عالم سیاست، عجیب و غریب است؛ عالمی ‌است که ناخودآگاه سوژه‌ساز می‌شود. یکی از این سوژه‌ها محل تولد مسئولان کشور است که بعضا متولد یک بخش کشور با روحیات مختص به خود هستند.

بیان فردا | عالم سیاست، عجیب و غریب است؛ عالمی ‌است که ناخودآگاه سوژه‌ساز می‌شود. یکی از این سوژه‌ها محل تولد مسئولان کشور است که بعضا متولد یک بخش کشور با روحیات مختص به خود هستند. نتیجه یک پژوهش که چندی پیش در یکی از رسانه‌ها منتشر شد، چنین است:«شرایط دمایی یکی از عوامل مهمی ‌است که در شکل‌گیری خلق و خوی ساکنان یک اقلیم جغرافیایی نقش دارد. درجه حرارت یک منطقه ممکن است بر شکل‌گیری شخصیت فرد از طریق عواملی مانند خستگی تاثیر بگذارد. بهترین دمای محیطی که افراد در آن احساس راحتی می‌کنند، دمای 22 درجه سانتی‌گراد است. محققان می‌گویند اعتدال محیطی دما عامل مهمی‌ است که می‌تواند بر شکل‌گیری ویژگی‌های شخصیتی مناسب به‌ویژه در سنین رشد تاثیر بگذارد.» در ادامه به محل تولد برخی مسئولان و تناسب رفتار با محل تولد و رشدشان پرداخته خواهد شد.

 

 استان سمنان از استان‌های مسئول‌پرور یا به عبارتی رئیس‌جمهورپرور ایران است. چنانکه حسن روحانی اهل سرخه است، این شهر  بخشی از فلات مرکزی ایران بوده که آب و هوایی مشابه با سایر نقاط حاشیه این فلات دارد. بخش وسیعی از این شهرستان دارای آب وهوای گرم بیابانی بوده که در نتیجه تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد و خشک دارد.  حسن روحانی مانند آب و هوای سرخه متکی به یک ویژگی آب و هوایی  نیست؛ یعنی نمی‌توان رفتارهای او را پیش‌بینی کرد و او سمت‌هایی مانند ریاست قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) را برعهده گرفت و از همان سال (۱۳۶۴) تا پایان جنگ، مسئولیت فرماندهی ستاد کل پدافند هوایی کشور را نیز عهده‌دار بود. از سال ۱۳۶۸ که شورای عالی امنیت ملی کشور تشکیل شد، حسن روحانی به‌عنوان نماینده رهبر انقلاب وارد شورا شد و نماینده‌ ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی و نیز ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده گرفت. او در بسیاری از پرونده‌های مهم کشور حضور داشته و تصمیم‌ساز بوده است اما محافظه‌کاری که ویژگی مردم فلات و کویر است او را از بازگوکردن اقداماتش باز داشته است. اما گاهی اوقات ویژگی آب و هوای سرد بر گرم چیره می‌شود و حسن روحانی دیگر آن شحصیت آرام و ساکت نیست، مانند روزی که گفت: «اگر در انتخابات شرکت نکنیم در خیابان‌ها دیوار خواهند کشید. شما اینها را نمی‌شناسید من اینها را می‌شناسم. اینها در جلسه‌ای تصمیم گرفته بودند در خیابان دیوار بکشند؛ اینها می‌خواستند خیابان‌ها را زنانه و مردانه کنند. همانطور که در محل کارشان بخشنامه زنانه مردانه کردن ابلاغ کردند.»

*احمد‌ی‌نژاد آب و هوا عوض کرد

 محمود احمدی‌نژاد هم اهل رادان گرمسار از استان سمنان است. اما با این تفاوت که رادان سرما ندارد. آب و هوای این منطقه گرم و خشک است و زمستانی معتدل و تابستانی گرم دارد. مردم رادان مردم خونگرم و مهربانی هستند و نسبتی با چالش ندارند اما احمدی‌نژاد ظاهرا تغییر مذاق داد و در ابتدای ریاست جمهوری روحیه خونگرم ومسالمت‌جو داشت اما به تدریج تغییر آب و هوا از او شخصیتی ساخت که نسبتی با تعامل و میانه‌روی ندارد که ویژگی مردم مناطق گرمسیر است.

*رئیس‌جمهور یزدی تغییر نکرد

سیدمحمد خاتمی‌ اهل یزد است؛ وقتی وارد شهر یزد می‌شوید با مردمی‌ آرام و صبور روبه‌رو خواهید شد. مردم این شهر کهن بسیار سختکوش هستند و روحیه دینداری در میان آن‌ها به وضوح دیده می‌شود. صبر و روحیه‌ای جنگنده با مشکلات زندگی جز خصوصیات این مردم شریف است و بنیان خانواده در این شهر نسبت به دیگر نقاط کشور از استحکام بیشتری برخوردار است که رئیس دولت‌های هفتم وهشتم هنوز هم با مشکلاتی که داشت این ویژگی‌ها را حفظ  و بر خلاف احمدی‌نژاد از تهدید خودداری کرد. محمد خاتمی ‌در سال 92 در پاسخ به اینکه آیا شما برنامه‌ای برای ترور دارید؟ اظهارکرد: «به منِ یزدی که گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرده‌ام اصلا می‌خورد که اهل ترور باشم؟»

*2 رئیس هر دو از مشهد

دو نفر از مسئولان کشور هم در مشهد به دنیا آمدند که یکی رئیس‌جمهور و دیگر رئیس مجلس فعلی است. «ایسنا» در تعریف روحیات مردم این خطه نوشته است: «خراسانی‌ها آغازکننده‌های خوبی هستند اما تمام‌کننده‌های خوبی نیستند» مردم مشهد به شدت مذهبی و جدی هستند. پذیرایی آنها از مردم نقاط مختلف کشور که برای زیارت به این شهر آمده‌اند، سبب شده تا روحیه محافظه‌کاری داشته باشند و به سختی حاضر به ائتلاف شوند. ترجیح می‌دهند به‌صورت واحد وارد گود رقابت شوند و از حواشی‌‌هایی که ممکن است در صورت حضور دیگران ایجاد شود، دوری می‌کنند. قالیباف پیش از ریاست مجلس در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ و نیروی انتظامی ‌سمت داشت که محافظه‌کاری از الزامات این حرفه‌هاست. فردی مانند قالیباف روحیه خودبرتربینی هم دارد، چنانکه گفته بود: «به من می‌گویید لیست انتخابات شورای ائتلاف چطور نوشته می‌شود، منِ محمدباقر قالیباف که با لطف مردم تهران نمایندگی آن‌ها را برعهده دارم و ۱۲ سال سابقه نوکری آن‌ها را داشتم اگر در سال ۹۸ اسم خودم را می‌نوشتم و ۲۹ نفر دیگر را براساس سلیقه خودم داشتم و می‌گفتم من به هیچ گروهی وابسته نیستم تمام آن لیست به مجلس راه پیدا می‌کرد، اما من چنین کاری نکردم و قدرت‌طلبی نکردم.» که البته رئیسی از این ویژگی برخوردار نیست که دلیلش حضور همیشگی در پست‌های مهم است، پست‌هایی که نیاز به ارائه لیست انتخاباتی و... ندارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین