روابط دوستانه دموکراتها با اسرائیل روز به روز در حال کاهش است
کد خبر: 15419

روابط دوستانه دموکراتها با اسرائیل روز به روز در حال کاهش است

روزنامه هاآرتص در یادداشتی به قلم دیوید روزنبرگ این پرسش را مطرح کرده که اسرائیل که این روزها بیش از هر زمان دیگری به کمک و حمایت ایالات متحده آمریکا نیاز دارد؛ آیا این حمایت را از آمریکا خواهد گرفت؟!

بیان فردا | جنگ غزه باعث شده اسرائیل بیش از هر زمان دیگری- از زمان جنگ یوم کیپور به این سو- به واشنگتن متکی شود. این در حالی است که در خود آمریکا حمایت و موضع‌گیری مثبت سیاستمداران و حتی مردم در قبال کمک و حمایت مالی از اسرائیل در حال کاهش مستمر بوده است.

هر کسی که نگران آینده کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا از اسرائیل است، ممکن است از رای منفی جانبدارانه هفته گذشته سنا علیه لایحه پیشنهادی برنی سندرز مبنی بر توقف کمک‌های سالانه ۳.۸ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل- به دلیل نقض حقوق بشر- خوشحال شده باشد. سندرز این لایحه را برای پاسخگو کردن دولت و وزارت خارجه ایالات متحده بابت ۳.۸ میلیارد دلار کمک‌های سالانه آمریکا به اسرائیل با هدف جلوگیری از نقض حقوق بشر توسط اسرائیل ارائه کرده بود- [که البته رد شد]. با این حال کمک پیشنهادی ۱۴.۵ میلیارد دلاری دولت بایدن- که پس از شروع جنگ غزه پیشنهاد شد- داستان بزرگ‌تری است. البته به نظر می‌رسد که بیشتر نمایندگان هر دو مجلس- چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه- از این اقدام حمایت خواهند کرد؛ اما واقعیت پیچیده‌تر است.

شواهد سیاسی حکایت از این دارند که روابط دوستانه حزب دموکرات با اسرائیل روز به روز در حال کاهش است؛ جمهوری‌خواهان ولی هنوز متحدان قابل اعتمادی هستند. به هر حال در رای‌گیری پیرامون لایحه سندرز در مجلس سنا در شرایطی که ده نفر از ۴۸ نماینده دموکرات به سندرز رای مثبت دادند، اما تعداد جمهوری‌خواهان موافق این اقدام تنها یک نماینده بود. با این حال، در مورد کمک اضافی ۱۴.۵ میلیارد دلاری جو بایدن به اسرائیل جمهوری‌خواهان نیز ملاحظاتی دارند و به عنوان مثال چنین کمکی را منوط به کاهش بودجه خدماتی داخلی کرده‌اند و البته در عین حال سیاست‌های مهاجرتی را نیز با این موضوع مربوط دانسته‌اند.

البته ممکن است این سوال پیش بیاید که جنجال‌های پیرامون مرز مکزیک چه ربطی به اسرائیل و غزه دارد؟ جواب این سوال در تغییر جمهوری‌خواهان و ترامپیست شدن رویکردهای آن‌هاست- که باعث شده این حزب رویکردهای افراطی را پیش گرفته و گاهی نیز برای تحقق دیدگاه‌های خود بازی‌های خطرناک و کودکانه‌ای با کاخ سفید انجام دهد. چنان‌که این کار را در زمان مواجهه با خطر تعطیلی دولت نیز انجام دادند و این موضوع را بهانه‌ای برای باج‌خواهی از کاخ سفید قرار دادند. حالا کمک به اسرائیل نیز می‌تواند شامل سیاست «همه یا هیچ» جمهوری‌خواهان قرار گیرد و کمک سالانه ۳.۸ میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل را به خطر اندازد. به خصوص که این کمک همیشه بحث‌انگیز بوده و در شرایط حال حاضر به احتمال زیاد جنجال‌های بیشتری هم پیرامون آن ایجاد خواهد شد.

به هر حال دموکرات‌های مترقی یا به عبارت بهتر چپ‌های حزب دموکرات به دلایل حقوق بشری نسبت به اسرائیل معترض هستند و اگر نتایج نظرسنجی‌ها درست باشد، می‌توان گفت که قدرت این جناح در آینده نزدیک بیشتر هم خواهد شد. چرا که چپ‌ها و جوانان دموکرات معتقد به ارزش‌هایی هستند که چندان نمی‌تواند در راستای کمک مالی و تسلیحاتی به اسرائیل باشد. در این میان انزواطلب‌ بودن جمهوری‌خواهان محافظه‌کار هم دلیل نگرانی بیشتری برای اسرائیل است و به عبارتی اسرائیل نگران است این ویژگی جمهوری‌خواهان- که زیاد تمایلی به هزینه‌های دولت به ویژه برای کمک‌های خارجی ندارند- کمک‌های آمریکا به اسرائیل را با دشواری مواجه کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین