تحلیل آرای لیست قالیباف در انتخابات مجلس؛ بازنده‌ی موفق!
کد خبر: 16660
چند نفر به تمامی افراد فهرست قالیباف رای دادند؟

تحلیل آرای لیست قالیباف در انتخابات مجلس؛ بازنده‌ی موفق!

تحلیل آرای لیست «اصلی جبهه انقلاب» در انتخابات مجلس دوازدهم نشان می‌دهد که این لیست گرچه در ورود نامزدهای اختصاصی‌اش به مجلس شکست خورده اما موفق‌ترین لیست در انتخابات اخیر بوده که توانسته نظر دستکم 100 هزار نفر را در رای به تمامی افراد فهرست جلب کند.

بیان فردا | حکمرانی |  لیست اصلی جبهه انقلاب که غلامعلی حدادعادل از آن با عنوان چنار یاد کرده و دیگر لیست‌های انتخاباتی را به پاجوش‌های این چنار بلند توصیف کرده بود، شکست سنگینی را در انتخابات مجلس دوازدهم تجربه کرد. لیستی که تکمیل آن حواشی زیادی داشت و پس از اعلام نهایی نیز دچار تغییر شده و نام محسن دهنوی از آن خط خورد.

حواشی این لیست اما تا جایی پیش رفت که موضوع سرلیست آن یعنی محمدباقر قالیباف را هم تحت الشعاع قرار داد و بخشی از اصولگرایان اعلام کردند که این لیست، دو سر لیست دارد و مرتضی آقا تهرانی را نیز در کنار باقر قالیباف نشاندند. همین موضوع اما سبب حاشیه دیگری برای این لیست شد و برخی دیگر که طیف‌های تندروی اصولگرایی را نمایندگی می‌کنند، آقاطهرانی را به سازش با قالیباف متهم کردند.

در نهایت این فهرست که غلامعلی حدادعادل محوریت قرارگیری اسامی در آن را برعهده داشت، منتشر و مشخص شد که محمدباقر قالیباف، حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، حجت الاسلام محمدحسین بحرینی، زهرا قلن بر، فاطمه قاسمپور،  فاطمه حائری شیرازی، الهه عطایی، زهره سادات لاجوردی،  زهره طبیب زاده، اسماعیل کوثری، حجت الاسلام علیرضا سلیمی، حسن خجسته باقرزاده،  حسین نجابت، امیرابراهیم رسولی،  رضاتقی پور، عبدالحسین روح الامینی، علی اصغر پورمحمدی، سعیداحدیان، مالک شریعتی نیاسر، بابک نگاهداری، حجت الاسلام محمود نبویان، علی خضریان، مرتضی کامل نواب، غلامحسین رضوانی، مجتبی صفایی، مصطفی غفاری، سعید آجرلو، مجتبی زارعی، مهدی شریفیان و میلاد میرزایی در آن حضور دارند. 

شکست اکثریت یاران قالیباف در انتخابات تهران

نتایج آرای شمارش شده از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر اما حاکی از شکست اکثریت این لیست در انتخابات مجلس دوازدهم بود. فهرست که عنوان اصلی را برای خود برگزیده بود، در اخذ میزان اقبال مردم تا جایی پیش رفت که سرلیست آن یعنی محمدباقر قالیباف با کسب آرایی معادل یک سوم دوره قبلی انتخابات مجلس و با 447 هزار و 905 رای به عنوان نفر چهارم و پس از یک مجری صداوسیما و حمید رسایی وارد مجلس شد.

از این فهرست تنها هفت نفر در جمع 14 برگزیده‌ای هستند که در دور اول وارد مجلس شدند.  محمود نبویان که سرلیست این فهرست نبوده و پس از حذف دهنوی وارد فهرست شده بود، موفق شد تا 597 هزار و 770 رای را در این انتخابات به دست آورد.  علاوه بر او، محمدباقر قالیباف با 447 هزار و 905 رای، رضاتقی پور انوری با 424 هزار و 945 رای، حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی با 405 هزار و 707 رای،  اسماعیل کوثری با 386 هزار و 773 رای، علی خضریان با 333 هزار و 103 رای و مالک شریعتی نیاسر با 331 هزار و 510 رای موفق شدند تا حدنصاب آرای مردمی را به دست آورده و دور اول انتخابات، وارد مجلس شوند. نکته مهم در این مورد این فهرست این است که محمدباقر قالیباف تنها نامزد اختصاصی این فهرست بود که موفق به حضور در جمع 14 منتخب شد و مابقی نفرات در لیست‌های دیگر نیز حضور داشتند.

لیست اصلی جبهه انقلاب

چه کسانی از لیست قالیباف به دور دوم انتخابات مجلس راه یافتند؟

از این فهرست همچنین 13 نفر نیز به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس راه پیدا کردند. این افراد باید در رقابت با 32 نامزد دیگر شانس خود برای حضور در مجلس شورای اسلامی را امتحان کنند. البته با توجه به ترتیب اسلامی به نظر نمی‌رسد که اکثریت نفرات حاضر در این فهرست شانس چندانی برای برنده شدن در دور دوم انتخابات را به دست بیاورند.

نکته قابل توجه دیگر این است که باز هم عمده اسامی راه یافته از این لیست دستکم در چند فهرست دیگر انتخاباتی هم حضور داشتند.  حسین نجابت با 267 هزار و 898 رای، عبدالحسین روح الامینی با 265 هزار و 482 رای، زهره سادات لاجوردی با 255 هزار و 626 رای، حجت الاسلام علیرضا سلیمی با 244 هزار و 788 رای،  زهره طبیب زاده نوری با 242 هزار و 67 رای،  حجت الاسلام محمدحسین بحرینی با 226 هزار و 679 رای، حسن خجسته باقرزاده با 216 هزار و 151 رای، مجتبی زارعی با 202 هزار و 655 رای، علی اصغر پورمحمدی با 191 هزار و 590 رای، فاطمه قاسمپور با 176 هزار و 159 رای، مهدی شریفیان با 172 هزار و 351 رای، سعید آجرلو با 167 هزار و 114 رای و غلامحسین رضوانی با 158 هزار و 216 رای جزو این افراد هستند.

10 بازنده قطعی لیست قالیباف در انتخابات مجلس

فهرست موسوم به لیست اصلی جبهه انقلاب اما 10 بازنده قطعی هم داشت؛  زهرا قلن بر با 154 هزار و 647 رای، بابک نگاهداری با 149 هزار و 670 رای، فاطمه حائری شیرازی با 147 هزار و 252 رای، مصطفی غفاری با 146 هزار و 56 رای، الهه عطایی با 132 هزار و 469 رای، مرتضی کامل نواب با 132 هزار و 155 رای، سعیداحدیان با 132 هزار رای، مجتبی صفایی با 122 هزار و 558 رای، میلاد میرزایی با 109 هزار و 616 رای و امیرابراهیم رسولی با 101 هزار و 14 رای بازندگان قطعی این فهرست در انتخابات مجلس دوازدهم هستند.

نکته قابل تفسیر در مورد این فهرست این است که سرلیست صدای ملت یعنی علی مطهری با 103 هزار و 512 رای تنها یک پله از نفر آخر این فهرست یعنی امیر ابراهیم رسولی که در رتبه 65 فهرست آرای مردمی قرار گرفته، بالاتر است.

چند نفر به تمامی افراد فهرست قالیباف رای دادند؟

نکته دیگر اما میزان وفادارای حامیان به تمامی افراد فهرست است که اگر بخواهیم همچون دیگر لیست‌ها رای نفر آخر این لیست، یعنی رسولی را معیار افرادی بدانیم که به لیست کامل رای داده‌اند ، می‌توان گفت که لیست اصلی جبهه انقلاب، موفق‌ترین لیست در اخذ رای لیستی در میان فهرست‌ها بوده و دستکم 101 هزارنفر به تمامی افراد این فهرست رای داده‌اند.

در همین زمینه بخوانید:

تحلیل آرای اعضای لیست «جبهه متحد انقلاب» در انتخابات مجلس

تحلیل آرای اعضای لیست «صدای ملت» در انتخابات مجلس/ لیست بازنده‌ها

 

این رقم برای فهرست صدای ملت، حدود 10 هزار و 500 نفر و برای فهرست جبهه متحد انقلاب اسلامی در حدود 8500 نفر بوده است. موضوعی که به خوبی توانایی حدادعادل و یاران قالیباف در بسیج کردن رای لیستی در این انتخابات را به نمایش گذاشت و می‌توان گفت که گرچه این لیست در مجموع متحمل شکست انتخاباتی در تهران شده است، اما تعبیر چنار با توجه به بیش از 100 هزار نفری که به لیست کامل رای داده‌اند تعبیر درستی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین