بیانیه مبهم نشست جده درباره جنگ اوکراین و روسیه
کد خبر: 7150

بیانیه مبهم نشست جده درباره جنگ اوکراین و روسیه

در حالی پس از دو روز، مذاکرات بر سر حل بحران جنگ اوکراین و روسیه در جده پایان یافت که طرفهای حاضر، بیانیه کلی صادر کردند که هیچ نتیجه‌ مشخصی از آن منتج نمی‌شود.

بیان فردا | نمایندگان بیش از ۳۰ کشور از جمله برزیل، بریتانیا، هند، چین، ایالات متحده، ترکیه، آفریقای جنوبی و همچنین اعضای اتحادیه اروپا  دیروز و امروز (۱۴ و ۱۵ مرداد) در شهر جده، برای راه‌حل‌های صلح‌آمیز در خصوص بحران اوکراین نشستی برگزار کردند.

این نشست امشب با صدور بیانیه، به کار خود پایان داد. در این بیانیه بر سر تداوم رایزنی درباره جنگ اوکراین و روسیه توافق شد و طرفها تأکید کردند که «این مذاکرات در ایجاد زمینه مشترک برای صلح، نقش مهمی ایفا کرد».

شبکه خبری العربیه ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، در این نشست بر لزوم استفاده از نظرات پیشنهادی، تأکید و طرفها خبر دادند که در این نشست، پیشنهادها و نظرات مثبتی مطرح شد.

این نشست در حالی برگزار شد که روسیه به آن دعوت نشده بود، ولی «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی گفته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه را از نتایج این نشست‌ها مطلع می‌کند.

پیش‌تر، رویترز تحلیل کرده بود اوکراین و متحدانش امیدوارند در نشست بین‌المللی جده، بر سر «اصول کلیدی» درباره چگونگی پایان دادن به جنگ توافقی به‌دست آید. امروز یک روزنامه ایتالیایی به نقل از منابع اروپایی گزارش داد شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای اوکراین که در جده عربستان سعودی برگزار شد، تصمیم گرفته‌اند گروه‌های کاری برای بحث درباره طرح صلحی که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ارائه کرده، تشکیل دهند.

خبرنگار العربیه هم خبر داد که در نشست جده، دستیابی به یک فرمول واحد برای آغاز مذاکرات صلح بررسی شد. دیپلماتهای حاضر در این نشست خبر دادند که توافق شده است، نشست دیگری درباره این جنگ برگزار شود، ولی هیچ اشاره‌ای به زمان آن نشده است.

 «دیمیتری مدودف» نایب رئیس شورای امنیت روسیه اما امروز، مذاکره با اوکراین را فعلاً غیرضروری خواند و سه شرط را برای به نتیجه رسیدن هر پیشنهاد صلحی، مطرح کرد.

رئیس‌جمهور پیشین روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: «هنوز نیازی به مذاکره با اوکراین نیست. دشمن باید برای طلب بخشش به زانو درآید». به گفته وی، هیچ شانسی برای میانجیگری موفق وجود ندارد مگر این که طرف‌ها آماده پذیرش واقعیت‌های فعلی از جمله بازگشت سرزمین‌های اوکراین به فدراسیون روسیه باشند.

وی در ادامه توضیح داد در صورت محقق نشدن سه شرط که مهمترین آن مشارکت دو طرف درگیری است که در حال حاضر وجود ندارد، هیچ طرح صلحی شانسی برای موفقیت ندارد. او دومین شرط را در نظر گرفتن زمینه تاریخی خواند و گفت که اوکراین به عنوان یک کشور مستقل تا سال ۱۹۹۱ وجود نداشت و بخشی از امپراطوری روسیه است.

به گفته این مقام ارشد روس، شرط سوم در نظر واقعیت‌های فعلی است و این که بخشی از قلمروی اوکراین به روسیه بازگشته است.

نشست جده با موضوع حل بحران اوکراین پس از نشست‌هایی برگزار می‌شود که در ماه ژوئن در کپنهاگ برگزار شده بودند؛ البته آن نشست‌ها بدون صدور هیچ بیانیه‌ای به کار خود پایان دادند.

منبع: فارس

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین