کد خبر: 8112

معمای حملات عجیب به تلسکوپ‌های بزرگ جهان

برخی از رصدخانه‌های نجومی برجسته جهان، تحت حملات سایبری قرار گرفته و دراثر این حادثه، فعالیت‌هایشان را به‌طور موقت متوقف کرده‌اند.

وقوع یک حمله سایبری در یکم اوت، این آزمایشگاه را بر آن داشت تا فعالیت‌های تلسکوپ جمنای شمالی در هاوایی و تلسکوپ جمنای جنوبی در شیلی را موقتاً متوقف کند. دوقلوهای جمنای هرکدام با بهره‌گیری از آینه‌هایی به قطر ۸٫۱ متر، یکی از قوی ترین تلسکوپ های جهان محسوب می‌شوند.

علاوه‌بر دو تلسکوپ پیشرفته‌ی جمنای، شماری از دیگر تأسیسات رصدی کوچک‌تر نیز در سرو تولولو شیلی از کار افتاده‌اند. درحال‌حاضر هیچ‌کس نمی‌داند که تلسکوپ‌ها دوباره چه زمانی آنلاین خواهند شد. هر روزی که این تأسیسات خارج از دسترس پژوهشگران باشند، جامعه علمی، نه صرفاً از نظر مالی، بلکه داده‌های از دست‌رفته، متحمل هزینه‌های فراوان می‌شود.

مطالعات نجومی به عملیات دقیق زمان‌بندی‌شده نیاز دارند؛ درنتیجه اگر اختلالاتی مانند تعطیلی اخیر موجب ازدست‌رفتن پنجره‌های رصدی مهم شوند، می‌توانند به‌طور بالقوه کل پروژه‌های تحقیقاتی را خراب کنند. نوآرلب هفته‌ی گذشته در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود گفت: «کارکنان ما درحال همکاری با کارشناسان امنیت سایبری هستند تا فعالیت تمام تلسکوپ‌های آسیب‌دیده و وب‌سایت ما را در اسرع وقت از سر بگیرند.»

پس از گذشت چند هفته، هنوز دقیقاً مشخص نیست که ماهیت این حملات سایبری چیست و از کجا سرچشمه گرفته است. نوآرلب اشاره می‌کند که به دلیل تداوم تحقیقات در این زمینه، در اشتراک‌گذاری اطلاعات موجود درباره‌ی حملات، محتاط خواهد بود. این سازمان در به‌روزرسانی خود افزود: «هر زمان که برایمان امکان‌پذیر شد، اطلاعات بیشتری را در راستای تعهدمان به شفافیت و همچنین امنیت زیرساخت‌ها، در اختیار جامعه قرار خواهیم داد.»

حملات سایبری به تأسیسات نوآرلب، تنها چند روز قبل از آن اتفاق افتاد که مرکز ضدجاسوسی و امنیت ملی ایالات متحده با انتشار یک بولتن، درباره‌ی تهدید حملات سایبری و جاسوسی به شرکت‌های فضایی و سازمان‌های تحقیقاتی آمریکایی هشدار داد.

در بولتن یادشده آمده است که «جاسوسان و هکرهای خارجی به اهمیت صنعت فضایی تجاری برای اقتصاد و امنیت ملی ایالات متحده، ازجمله وابستگی فزاینده‌ی زیرساخت‌های حیاتی به دارایی‌های فضایی واقف هستند. از نگاه آن‌ها، نوآوری‌ها و دارایی‌های فضایی ایالات متحده تهدیدهای بالقوه و همچنین فرصت‌های ارزشمند برای به‌دست‌آوردن فناوری و تخصص‌های حیاتی هستند.»

این اولین بار نیست که رصدخانه‌های نجومی هدف حملات سایبری قرار می‌گیرند. در اکتبر ۲۰۲۲، هکرها در تأسیسات آرایه میلی‌متری و زیرمیلی‌متری آتاکاما (آلما) در شیلی اختلال ایجاد کردند. سازمان فضایی آمریکا نیز از سال‌ها پیش همواره قربانی حملات سایبری بوده است. در سال ۲۰۲۱، پس از آنکه ناسا تحت تأثیر یکی از بزرگ‌ترین حملات سایبری تاریخ به نام هک سولارویندز قرار گرفت، مدیر این سازمان، این حادثه را زنگ هشداری بزرگ برای امنیت سایبری نامید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین