انتقاد از شکاف جنسیتی در لیست‌های اتاق بازرگانی
کد خبر: 3756

انتقاد از شکاف جنسیتی در لیست‌های اتاق بازرگانی

یک فعال اقتصادی معتقد است که توان کارشناسی اتاق بازرگانی در سالیان اخیر به شدت تضعیف شده است، به باور او شکاف جنسیتی و بی توجهی به جوانان نیز در ترکیب برخی از لیست‌ها بحران آفرین است.

بیان فردا | مجتبی بهاروند | فعال اقتصادی | در ارتباطات لازم میان بخش‌های مختلف اقتصادی با یکدیگر اتاق بازرگانی نقشی اساسی ایفا می‌کند. در واقع، این نهاد مهم اقتصادی می‌تواند با حفظ استقلال خود و عدم تبدیل به ابزار سیاسی با به‌کارگیری متخصصان و صاحبان اندیشه و آخرین فناوری‌ها رابطه سودمندی با گروه‌های ذی نفع براساس مقررات و قوانین کشوری برقرار کند تا بتواند در شکوفایی و توسعه پایدار بنگاه‌های اقتصادی مفید واقع شود.

ضرورت تقویت توان کارشناسی اتاق بازرگانی

یکی از اصول اولیه در بهبود وضعیت مدیریتی در این نهاد مهم چه در شهرستان‌ها و چه در تهران افزایش توان کارشناسی است. این مسئله بسیار حائز اهمیت است که بدانیم بهبود روابط بخش های اقتصادی کشور با یکدیگر نیازمند کار کارشناسی تمام وقت است.

ارکان اتاق بازرگانی به ویژه در شهرستان‌ها می‌توانند با انجام پژوهش‌های علمی، نظر سنجی‌های متنوع و آزمون جامعه آماری فعالان اقتصادی نیازها، مطالبات و دغدغه‌های اعضا را شناسایی کرده و در جهت رفع موانع آن اقدام کنند. رفع این موانع بدون شک به افزایش مشارکت خواهد رسید. به بیانی دیگر وقتی اعضا شاهد رسیدگی و گشایش در مشکلات خود باشند انگیزه بیشتری برای تقویت خرد جمعی و مشارکت در تشکل‌های تخصصی، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها نشان خواهند داد.

از یاد نبریم که وجود اعضایی که حاضر به صرف وقت‌، تحقیق و مطالعه در موضوعات مختلف مطرح در اتاق نباشند اصولا فایده‌ای در بر نخواهد داشت. در این سال‌ها شاهد بودیم به خاطر ناکارآمدی توان کارشناسی اتاق به شدت تضعیف شده و اصولاً اتاق بازرگانی نقش مشورتی خود را از دست داده و صرفاً به نهادی فرمایشی یا نمایشی تبدیل شده بود.

ارتقا توان کارشناسی اتاق بازرگانی بدون شک تأثیر برجسته‌‌ای در اجرای قانون «بهبود فضای کسب‌وکار» خواهد داشت. ضرورتی که برای سال‌های بسیار به عنوان مهم‌ترین دغدغه از زبان فعالان اقتصادی و اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور شنیده میشد اما متأسفانه نه تنها در بهبود آن ترتیب اثری داده نشد بلکه به عنوان نمونه در موضوع خاموشی‌های واحدهای صنعتی و تولیدی در شهر نیشابور به صورت گسترده‌ای خود را نشان داد.

بنابراین بهبود فرآیندهای نظارتی، عملیاتی، تقویت ارتباطات، ارائه اطلاعات دقیق، گزارش‌های آماری مستند، آگاهی رسانی عمومی نسبت به اخبار و تحولات مهم اقتصادی رئوس اصلی افزایش توان کارشناسی هستند.

بحران شکاف جنسیتی و توجه به جوانان

اتاق بازرگانی در سراسر کشور باید به نهادی چابک، ضد رانت، از نظر مالی شفاف و به لحاظ سازمانی کارآمد باشد. به علاوه، باید توجه ویژه ای به کارآفرینان جوان و زنان کارآفرین داشته باشد. این بخش رهبران فردای اقتصاد کشور هستند و نمی‌توان بدون حضور آن‌ها آینده قابل توجهی را متصور شد.

آن‌گونه که همه می‌دانیم در دنیای امروز بخش‌های زیادی از امور مدیریتی و رهبری در اختیار زنان است. زنان عموماً به عنوان رهبران ضد فساد، همبسته و برنامه محور شناخته می‌شوند که توانایی شبکه سازی و ایجاد همراستایی بالایی دارند.

متأسفانه شکاف جنسیتی در جامعه ما سبب شده است که نیمی از جامعه نتوانند توانایی‌ها و استعداد فراوان خود را بروز دهند. به این سبب با مشکلات بیشماری نیز روبه‌رو هستند. اتاق بازرگانی آینده باید تبدیل به محلی برای حل این معضلات گردد و به عنوان یکی از قدیمی ترین نهادهای اجرایی در اقتصاد ایران می‌بایست الگویی برای سایر بخش‌های اقتصادی و اجتماعی در استفاده از زنان شود.

فعالیت در زنجیره‌های مختلف صنعت نیازمند دانش تخصصی و چند جانبه گرایی است. به زبانی ساده‌تر باید دغدغه تسهیل گری و کمک به فعالان اقتصادی وجود داشته باشد و تفکر حمایت حقوقی و ایجاد منافع جمعی بر ذهن و عملکرد مدیران وجود داشته باشد.

متأسفانه در سالیان گذشته به ویژه در استان خراسان رضوی که یکی از مهم‌ترین بخش های بازرگانی و حمل و نقل کشور محسوب می‌شود، تفکر گروه گرایی و ایجاد منافع محدود یا متمرکز حاکم بوده است.

دست بالای اتاق بازرگانی

بهبود روابط تجاری خارجی از عوامل اساسی در توسعه اقتصادی است. با وجودی که روابط سیاسی بر بازگشایی مسیر رونق در این حوزه دست بالاتری دارد اما اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان تشکل اصلی بخش خصوصی می‌تواند از دریچه های موجود در اقتصاد جهانی برای همکاری با ایران استفاده کند و باید مقابل حذف ایران از نقشه تجارت جهانی بایستد.

به عبارت دیگر، نمایندگان اقتصادی دیگر کشورها با دیده دیگری اعضای اتاق بازرگانی را می‌نگرند و آن‌ها را قابل برقراری روابط تجاری با منافع دو سویه می‌دانند. اگر انتظار داریم اقتصاد کشور بزرگ شود و تجارت خارجی را به عنوان پل اصلی پیروزی در نظر بگیریم باید برنامه ریزی کنیم. توزیع فواید رشد بین عوامل رشد اعم از نیروی کار، سرمایه، دانش و… باید به صورت اصولی انجام شود

با این همه، باید عوامل مطلوبیت را با ممکن‌ها پیوند زد. اتاق باید نقش واسطه‌ای خود را به ویژه در شورای گفت‌وگو با دولت به صورت عقلانی تقویت کرده و گروه نمایندگان جدید می‌بایست با برنامه ریزی، بهره گیری از دانش تخصصی، تجربیات آکادمیک و خلاقیت جوانی دولت را به سوی اجرای برنامه‌های صحیح اقتصادی، اصلاح فرآیندهای آسیب زا، معرفی ابزارهای عملیاتی، تعهد و خردگرایی سوق دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین