تدابیر شدید امنیت برای جشن روزملی فرانسه/ وحشت الیزه از بازگشت معترضان
کد خبر: 6177

تدابیر شدید امنیت برای جشن روزملی فرانسه/ وحشت الیزه از بازگشت معترضان

اعتراضات کم سابقه اخیر که اخیرا اغلب شهرهای بزرگ فرانسه را فراگرفت بر جشن‌های روز ملی این کشور سایه افکنده و سبب شده تا تدابیر امنیتی ویژه‌ای در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۳ و ۱۴ ژوئیه اتخاذ شود.

بیان فردا | بر اساس گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه و خبرگزاری فرانس‌پرس، در مجموع حدود ۱۳۰ هزار نیروی مجری قانون برای کنترل نظم در شهرهای بزرگ این کشور طی روزهای باقی مانده هفته جاری بسیج شده‌اند.

ژرالد دارمنن، وزیر کشور روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود ۴۵ هزار نیروی پلیس به شکلی ویژه در طول شب‌های سیزده و چهارده ژوئیه ماموریت برقراری نظم را در شهرها برعهده خواهد داشت. این در حالیست که در اوج اعتراضات و خشونت‌های شهری اخیر نیز همین میزان مامور پلیس و نیروی امنیتی در خیابان‌های شهرهای بزرگ فرانسه مستقر شده بود.

به گفته وزیر کشور فرانسه، از میان ۴۵ هزار نیروی مجری قانون که برای جشن‌های روز ملی فرانسه بسیج شده‌اند نزدیک به ۱۰ هزار نفر تنها در منطقه پاریس مستقر خواهند شد.

آقای دارمنن در ادامه تصریح کرد که «کلیه تلاش‌ها صورت گرفته تا بواسطه اقدامات پیشگیرانه و همچنین افزایش حضور پلیس در خیابان‌ها، از احیای مجدد وقایع خشونت‌آمیز جلوگیری به عمل آید.»

اعتراضات اواخر ژوئن گذشته در پی کشته شدن یک نوجوان عرب‌تبار به ضرب گلوله پلیس حین یک عملیات ایست بازرسی آغاز شد. ناآرامی‌ها و خشونت‌های ناشی از حضور معترضان در خیابان‌ها به مدت یک هفته فرانسه را تحت تاثیر قرار داد و واکنش هایی زیادی را برانگیخت.

در طول این ناآرامی‌ها هزاران خودرو به آتش کشیده شد و آسیب‌های عمده به اموال عمومی وارد آمد؛ به گزارش منابع دولتی، بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ معترض که اغلب آنها را نوجوانان خردسال تشکیل می‌دادند و به دلیل خشونت‌های اعمال شده از آنها به عنوان «آشوبگر» یاد شد، دستگیر شدند.

وزیر کشور فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود که در آستانه جشن‌ها و تعطیلات ۱۴ ژوئیه، روز ملی فرانسه ایراد شد، تاکید کرد که پلیس برای رویارویی با خشونت‌های احتمالی شهری «به شکل ویژه تجهیز و سازماندهی خواهد شد.»

وی یادآور شد که واحدهای تخصصی، هلیکوپترها، پهپادها و خودروهای زرهی، نیروهای پلیس و امنیتی را در انجام ماموریت محوله پشتیبانی می‌کنند؛ به گفته وزیر کشور فرانسه، ۳۴ هزار مامور آتش‌نشان نیز برای انجام ماموریت‌های ویژه بسیج شده‌اند.

وزارت کشور فرانسه برپایی راهپمایی علیه خشونت پلیس را که برای روز شنبه برنامه‌ریزی شده غیرمجاز اعلام کرده و در همین راستا، «هر تظاهراتی که ارتباط مستقیم با شورش‌های اخیر داشته باشد» نیز تا روز شنبه ممنوع عنوان شده است.

به گفته وزیر کشور فرانسه، در روزهای اخیر بیش از ۱۵۰ هزار وسائل آتش بازی مشابه آنچه در جریان شورش‌ها به سمت پلیس و ساختمان‌ها پرتاب شده بود،‌ کشف و ضبط شده است؛ آقای دارمنن می‌گوید که بسیاری از این وسائل محترقه از کشورهای اتحادیه اروپا مانند اسپانیا و لهستان وارد فرانسه شده‌اند.

فروش وسائل آتش بازی در آخر هفته جاری به دلیل استفاده از آنها علیه نیروهای امنیتی در جریان ناآرامی‌های احتمالی ممنوع شده است.

چندین تالار وابسته به شهرداری‌ها از بیم ناآرامی های بیشتر در حومه غربی پاریس، جایی که نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس کشته شد، مراسم آتش بازی سالانه روز باستیل را لغو کرده اند.

جشن‌های روز ملی فرانسه در ۱۴ ژوئیه با سالگرد سقوط زندان باستیل در سال ۱۷۸۹ همزمان است، واقعه‌ای که از آن به عنوان سرآغاز انقلاب کبیر فرانسه یاد می‌شود.

برپایی رژه در خیابان شانزلیزه از جمله مراسم ویژه روز چهاردهم ژوئیه است که امسال امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به همراه میهمان ویژه‌اش نارندرا مودی، نخست وزیر هند در آن حضور خواهد یافت.

انتهای پیام

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین